Protagonism and Formative Processes
a case study of literacy in cuba (1961)
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p277-293Keywords:
Alfabetização, Cuba, Processos formativos.Abstract
It is intended to discuss the National Literacy Campaign in Cuba in 1961 and the teaching material used in the training of the literacy teacher, in its didactic, psychological and military expression, for an autonomous training. Highlighting the principles of the Hidden Curriculum expressed in the Alfabeticemos Manual (CUBA, 1961a), which aimed to provide literacy guidance and train young people who enlisted as volunteer teachers, whose ages were 12 to 16 years old, seeking to stimulate educational protagonism and political. After this training, the illiteracy rate in Cuba dropped from 23.6% to 3.9%, which configured the island as the first territory, declared by UNESCO, as free of illiteracy in Latin America. The young conductors were the protagonists of a new formative process that made Cuban education a world reference.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017