The Connection between Children's Literature and Probability in the Children's Universe

Authors

Keywords:

Probability, Children's literature, Elementary School, Early years

Abstract

: This study aims to discuss the characteristics of a children's book structured in the light of Bryant and Nunes' (2012) cognitive demands on Probability. We will also address the theoretical constructs that supported the development of the book and its contribution to the development of understandings about Probability, in an interdisciplinary relationship between Language and Mathematics. A children's book, entitled O Clubinho, was developed by the author of this work and by Prof. Dr. José Ivanildo Felisberto de Carvalho, with illustration by Waleska Diniz, and which presents 8 stories involving situations of draw, games and chance. In order to develop the probabilistic concepts present in the book, we based on the contributions of Bryant and Nunes (2012) who point out the cognitive demands necessary for the construction of learning in Probability, three of them being addressed: randomness, sample space and comparison/quantification of probabilities, from different probabilistic focuses related to them. The mathematical and linguistic elements present in the work were analyzed and discussed, with the main contribution being the exploration of probabilistic notions in children's family contexts, breaking away from the approach focused only on calculation procedures that marked the teaching of Probability for a long time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emilly Rayane Moura Diniz Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação Matemática e Tecnológica - UFPE e Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (2018). Foi bolsista do PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES) e tem experiência docente em turmas dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Integrante do Grupo de Pesquisa do CNPq - Grupo de Estudo em Educação Estatística no Ensino Fundamental - Gref, coordenado pela Professora Doutora Gilda Lisbôa Guimarães e o Professor Doutor José Ivanildo Felisberto Carvalho. Pesquisa na área de Educação Matemática, especialmente nos seguintes temas: Probabilidade, Estatística, Estruturas Aditivas e Multiplicativas (em particular o Raciocínio Combinatório), e Geometria, nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Acervos complementares: alfabetização e letramento nas diferentes áreas do conhecimento. Brasília, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRYANT, P. NUNES, T. Children’s understanding of probability: a literature review. Nuffield Foundation. 2012, 86p. Disponível em: <http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_FINAL.pdf >. Acessado em 06.04.2019.

LEAL, T. F. LIMA, J. M. Obras Complementares: cada livro, uma viagem. In: Brasil. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a heterogeneidade em sala de aula e os direitos de aprendizagem no ciclo de alfabetização: ano 02, unidade 07. Brasília: MEC, SEB, 2012.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

SMOLE, K. C. S. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SMOLE, K. C. S. DINIZ, M. I. Ler e aprender matemática. In: SMOLE, K. C. S. e DINIZ, M. I. (Orgs). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

SOUZA, C. O. Limites entre a função pedagógica da literatura e o pedagogismo. In: II Seminário Pesquisa e Extensão na Graduação. Anais... II SEPEG, Campos Belos, 2014. v. 1.

ZILBERMAN, R. SILVA, E. T. da. (orgs.). Literatura e pedagogia: Ponto e contraponto. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990.

Published

2021-08-29

How to Cite

Santos, E. R. M. D. (2021). The Connection between Children’s Literature and Probability in the Children’s Universe. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202108. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/12020