The Connection between Children's Literature and Probability in the Children's Universe
Keywords:
Probability, Children's literature, Elementary School, Early yearsAbstract
: This study aims to discuss the characteristics of a children's book structured in the light of Bryant and Nunes' (2012) cognitive demands on Probability. We will also address the theoretical constructs that supported the development of the book and its contribution to the development of understandings about Probability, in an interdisciplinary relationship between Language and Mathematics. A children's book, entitled O Clubinho, was developed by the author of this work and by Prof. Dr. José Ivanildo Felisberto de Carvalho, with illustration by Waleska Diniz, and which presents 8 stories involving situations of draw, games and chance. In order to develop the probabilistic concepts present in the book, we based on the contributions of Bryant and Nunes (2012) who point out the cognitive demands necessary for the construction of learning in Probability, three of them being addressed: randomness, sample space and comparison/quantification of probabilities, from different probabilistic focuses related to them. The mathematical and linguistic elements present in the work were analyzed and discussed, with the main contribution being the exploration of probabilistic notions in children's family contexts, breaking away from the approach focused only on calculation procedures that marked the teaching of Probability for a long time.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRYANT, P. NUNES, T. Children’s understanding of probability: a literature review. Nuffield Foundation. 2012, 86p. Disponível em: <http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORTv_FINAL.pdf >. Acessado em 06.04.2019.
LEAL, T. F. LIMA, J. M. Obras Complementares: cada livro, uma viagem. In: Brasil. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a heterogeneidade em sala de aula e os direitos de aprendizagem no ciclo de alfabetização: ano 02, unidade 07. Brasília: MEC, SEB, 2012.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
SMOLE, K. C. S. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SMOLE, K. C. S. DINIZ, M. I. Ler e aprender matemática. In: SMOLE, K. C. S. e DINIZ, M. I. (Orgs). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
SOUZA, C. O. Limites entre a função pedagógica da literatura e o pedagogismo. In: II Seminário Pesquisa e Extensão na Graduação. Anais... II SEPEG, Campos Belos, 2014. v. 1.
ZILBERMAN, R. SILVA, E. T. da. (orgs.). Literatura e pedagogia: Ponto e contraponto. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.