CRITICAL HISTORICAL PEDAGOGY
AN EPITOME
DOI:
https://doi.org/10.52579/diapi.vol5.i2.a20843Keywords:
Transformação social, Reflexão crítica., Educação Contemporânea.Abstract
From the intensification of the fragmentation of the systematized curriculum of interests of the ruling class in the formation of a quick and cheap workforce, education is emptied of historical knowledge that contributes to the full training of the student. The objective of the research was to reflect on the foundations of Historical-Critical Pedagogy and its emergence in contemporary education. This is a qualitative, bibliographical, descriptive research, in which education theorists and scientific articles were taken from the digital repositories of the Scientific Digital Library Online – Scielo, Google Scholar and Capes. It was evident that in contemporary society, the school fulfills the role of socializing systematized knowledge, historically and socially constructed. Such socialization is the starting point for stimulating critical reflection and preparing the student for citizen action as an agent of social transformation.
Downloads
References
ASSIS, R. Dermeval Saviani: esboço de um crítico educador brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. v.5, n.7, pp. 116-126, 2020.
DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, n.18, 2001.
FREIRE, P. Educação e Atualidade brasileira. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREITAS, L. C. Neotecnicismo e a formação do educador. In: ALVES, N. Formação de professores: Pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 2014.
FREITAS, L. C. Os reformadores da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação e Sociedade. 35 (129), 1085, Centro de Estudos Educação e Sociedade: Campinas, Brasil, 2015.
FREITAS, L. C. Dermeval Saviani: um pouco de sua vida, algumas de suas obras. Revista Instituto de Políticas Públicas de Marília, v.4, n.2, 2018.
MARQUES, H.J.; DUARTE, N. A pedagogia histórico-crítica em defesa de uma educação revolucionária. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp3, p. 2204–2222, 2020.
MARSIGLIA, A.C.G.; CURY, C.R.G. Demerval Saviani: uma trajetória cinquentenária. Interface: comunicação, saúde e educação, v.21, n.62, p.497-507, 2017.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo:Cortez, 1983.
SAVIANI, D. O paradoxo da educação escolar: análise crítica das expectativas contraditórias depositadas na escola. Cadernos de Pesquisa – Pedagogia em Debate, Curitiba, p. 13-28, 2009.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11ªed. Campinas -SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. A Pedagogia Histórico-Crítica. Revista RBBA, Vitória da Conquista, v.3 n.2p. 11-36, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Omundsen de Melo Costa Junio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Diálogos e Perspectivas Interventivas (DIAPI) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da DIAPI sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a DIAPI como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada nesta revista científica os termos da licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.