CRITICAL HISTORICAL PEDAGOGY

AN EPITOME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol5.i2.a20843

Keywords:

Transformação social, Reflexão crítica., Educação Contemporânea.

Abstract

From the intensification of the fragmentation of the systematized curriculum of interests of the ruling class in the formation of a quick and cheap workforce, education is emptied of historical knowledge that contributes to the full training of the student. The objective of the research was to reflect on the foundations of Historical-Critical Pedagogy and its emergence in contemporary education. This is a qualitative, bibliographical, descriptive research, in which education theorists and scientific articles were taken from the digital repositories of the Scientific Digital Library Online – Scielo, Google Scholar and Capes. It was evident that in contemporary society, the school fulfills the role of socializing systematized knowledge, historically and socially constructed. Such socialization is the starting point for stimulating critical reflection and preparing the student for citizen action as an agent of social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Omundsen de Melo Costa Junio, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestre em Intervenção Educativa e Social - UNEB (2023). Graduação em Pedagogia - FAEM (2002). Especialização em Orientação Educacional - FERLAGOS (2005). Especialização em Coordenação Pedagógica e Projetos - FAVENI (2019). Especialização em Gestão do Trabalho Pedagógico: Gestão, Supervisão e Orientação Escolar - FAES (2021), Especialização em Educação e Tecnologias Digitais - UFRB (2022). Especialização em Ciências Humanas e o Mundo do trabalho - UFPI (2023). Formação em Psicanálise - EBPP (2004). Membro da Sociedade Psicanalítica de Orientação Contemporânea do Brasil (SPOCB). Graduação em Teologia pela Faculdade Teológica Sul Americana (2011). Especialização em Teologia pela Faculdade Única (2021). Membro da Ordem dos Teólogos do Brasil (OTEB) e da Sociedade Brasileira de Cientistas Católicos (SBCC). Graduação em História pela Faculdade de Ciências da Bahia (2011) e atualmente Coordenador Pedagógico Secretaria Estadual de Educação do Estado da Bahia.

References

ASSIS, R. Dermeval Saviani: esboço de um crítico educador brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. v.5, n.7, pp. 116-126, 2020.

DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, n.18, 2001.

FREIRE, P. Educação e Atualidade brasileira. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREITAS, L. C. Neotecnicismo e a formação do educador. In: ALVES, N. Formação de professores: Pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 2014.

FREITAS, L. C. Os reformadores da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação e Sociedade. 35 (129), 1085, Centro de Estudos Educação e Sociedade: Campinas, Brasil, 2015.

FREITAS, L. C. Dermeval Saviani: um pouco de sua vida, algumas de suas obras. Revista Instituto de Políticas Públicas de Marília, v.4, n.2, 2018.

MARQUES, H.J.; DUARTE, N. A pedagogia histórico-crítica em defesa de uma educação revolucionária. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp3, p. 2204–2222, 2020.

MARSIGLIA, A.C.G.; CURY, C.R.G. Demerval Saviani: uma trajetória cinquentenária. Interface: comunicação, saúde e educação, v.21, n.62, p.497-507, 2017.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo:Cortez, 1983.

SAVIANI, D. O paradoxo da educação escolar: análise crítica das expectativas contraditórias depositadas na escola. Cadernos de Pesquisa – Pedagogia em Debate, Curitiba, p. 13-28, 2009.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11ªed. Campinas -SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. A Pedagogia Histórico-Crítica. Revista RBBA, Vitória da Conquista, v.3 n.2p. 11-36, 2014.

Published

2024-08-22

How to Cite

DE MELO COSTA JUNIO, O. CRITICAL HISTORICAL PEDAGOGY: AN EPITOME. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 5, n. 2, p. e20843, 2024. DOI: 10.52579/diapi.vol5.i2.a20843. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/20843. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Diálogo Interdisciplinar em diferentes espaços da vida: Desafios e perspectivas