EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS AND TEACHING PRACTICES IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION

A Narrative Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol4.i.a19459

Keywords:

teacher's conceptions, inclusive education, teaching practice

Abstract

Based on the theme teacher conceptions and pedagogical practices in the context of inclusive education, this article aims to seek, in the literature, relationships between epistemological conceptions of teachers and their pedagogical practice in the context of inclusive education, in order to understand better practices pedagogical developments developed in education when there are students with atypical development or with intellectual disabilities inserted in regular classes. Therefore, a narrative literature review was developed, based on research in databases such as Scielo, Unique and Academic Google and also in the CAPES theses and dissertations database. The analysis of the selected texts indicates that the teachers' conceptions can have an impact on their practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cármina Geanini Nunes Monteiro de Souza, Universidade Feevale, FEEVALE, Brasil.

Doutoranda em Diversidade Cultural e Inclusão Social

Rosemari Lorenz Martins, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS, Brasil.

Doutora em Letras

References

Barbosa, Kátia Aparecida Marangon. Representações sociais de professores dos anos finais do ensino fundamental sobre a aprendizagem de estudantes com deficiência em escolas inclusivas. Dissertação (mestrado) - Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Programa de Pó -Graduação em Educação, 2014.

Becker, Fernando. A Epistemologia do Professor: o cotidiano da escola. 13 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília 1988. Disponível em: <https://legis.senado.leg.br/norma/579494/publicacao/16434817> Acesso em: 03 maio de 2021.

Brasil. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/crianca-e-adolescente/estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-versao-2019.pdf> Acesso em 10 de maio de 2021.

Brasil. Lei Brasileira de Inclusão. Brasília 2015. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm> Acesso em 10 de maio de 2021.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília 1996. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Acesso em 10 de maio de 2021.

Brasil. Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014> Acesso em 11 de maio de 2021.

Fragoso, Francisca M. Rocha Almas; Casal, João. Representações Sociais dos Educadores de Infância e a Inclusão de Alunos Com Necessidades Educativas Especiais. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 18, n. 3, p. 527-546, Jul.-Set., 2012.

Marques, Luciana Pacheco. O professor de alunos com deficiência mental: concepções e prática pedagógica. Tese de doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, 2000.

Mittler, P. Educação Inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Moscovici, S. Representações sociais: Investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.

Musis, Carlo Ralph de; Carvalho, Sumaya Persona de. Representações sociais de professores acerca do aluno com deficiência: a prática educacional e o ideal do ajuste à normalidade. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 110, p. 201-217, jan.-mar. 2010. Disponível em acesso em jul. 2021.

Piaget, J. O nascimento da inteligência na criança (4a ed.). Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

Prodanov, Cleber Cristiano; Freitas, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

Ribeiro, Júlia Cristina Coelho. Significação na escola inclusiva – um estudo sobre as concepções e práticas de professores envolvidos com a inclusão escolar. Tese de doutorado. Instituto de Psicologia. Universidade de Brasília, 2006.

Santos, Teresa Cristina Coelho dos; Martins, Lúcia de Araújo Ramos. Práticas de Professores Frente ao Aluno com Deficiência Intelectual em Classe Regular. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 21, n. 3, p. 395-408, Jul.-Set., 2015.

Vargas Adriana; Portilho. Evelise Maria Labatut. Representações sociais e concepções epistemológicas de aprendizagem de professores da educação especial. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.24, n.3, p.359-372, Jul.-Set., 2018

Published

2023-12-29

How to Cite

NUNES MONTEIRO DE SOUZA, C. G.; LORENZ MARTINS, R. EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS AND TEACHING PRACTICES IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION: A Narrative Literature Review. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 4, p. e19459, 2023. DOI: 10.52579/diapi.vol4.i.a19459. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/19459. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos (FLUXO CONTÍNUO)