A verdade em preto e branco:

enhanced interdisciplinarity in the school territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol4.i.a19453

Keywords:

Learning, Interdisciplinarity, School territory

Abstract

There has been discussed a lot about the low readership rate in Brazil, as well as the activities proposed in the school territory to change this scenario. This study aims to provoke reflections on interdisciplinarity as a possibility to achieve this purpose. For this, considering the target audience, the adolescent phase and its relationship with fantastic literature, an analysis of the work proposed in an eight year of a private elementary school in Vale do Caí, in Portuguese and Logic and Financial Mathematics subjects, using “A verdade em preto e branco”, by Antônio Schimeneck, is carried out.  It is evident, therefore, that interdisciplinarity is linked to significant learning, but requires appropriate planning to the target audience and their particularities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Wentz, Universidade Feevale

Doutoranda em Diversidade Cultural e Inclusão Social (Feevale). Bolsista Capes. Mestra em Letras, pós-graduada em Gestão Escolar e graduada em Letras – Português/Inglês. Professora da Escola Capital do Saber (Feliz/RS).

Cristiana Monique Feltes Sivert, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Licenciada em Matemática (Unisinos). Pós-graduada em Especialização para professores de Matemática (FURG). Professora da Escola Capital do Saber (Feliz/RS).

Lovani Volmer, Universidade Feevale

Doutora em Letras, ênfase Leitura e Linguagens (UCS/Uniritter). Mestra em Letras, ênfase em Leitura e Cognição (UNISC). Professora da Universidade Feevale.

References

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 07 set. 2023.

Calligaris, Contardo. A adolescência. São Paulo: Publifolha, 2013. – (Folha Explica)

Corso, Diana Lichtenstein; CORSO, Mário. Adolescência em cartaz: filmes e psicanálise para entendê-la. Porto Alegre: Artmed, 2018.

Corso, Diana Lichtenstein; CORSO, Mário. Fadas no divã: psicanálise nas histórias infantis. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Couto, Mia. Murar o medo. Disponível em: https://www.miacouto.org/murar-o-medo/. Acesso em 05 out. 2023.

Freud, Sigmund. O infamiliar (1919). In: Obras incompletas de Sigmund Freud. Tradução de Ernani Chaves e Pedro Heliodoro Tavares. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

Guirado, J.C et al. Jogos: um recurso divertido de ensinar e aprender Matemática na Educação Básica. Maringá-PR: Elograf, 2010.

Grabowski, Gabriel. A desconstrução do futuro: juventudes, reforma do ensino médio e retrocessos das políticas educacionais. Porto Alegre: Carta, 2019.

Huston, Nancy. A espécie fabuladora: um breve estudo sobre a humanidade [recurso eletrônico]. Tradução de Ilana Heineberg. Porto Alegre: L&Pm Editores, 2008.

Instituto Pró-Livro. Retratos da leitura no Brasil. 5ª ed. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 08 out. 2023.

Pontes, Edel Alexandre Silva. O ato de ensinar do professor de matemática na educação básica. Ensaios Pedagógicos, v. 2, n. 2, mai.-ago. 2018. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/76. Acesso em: 08 set. 2023.

Riter, Caio. Tempo de formar leitores. Desfazendo mitos. In: RITER, C. A formação do leitor literário em casa e na escola. São Paulo: Biruta, 2009. p. 51-63.

Schimeneck, Antônio. A verdade em preto e branco. 2. ed. Porto Alegre: BesouroBox, 2017

Published

2023-12-28

How to Cite

WENTZ, F.; MONIQUE FELTES SIVERT, C.; VOLMER, L. A verdade em preto e branco: : enhanced interdisciplinarity in the school territory . Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 4, p. e19453, 2023. DOI: 10.52579/diapi.vol4.i.a19453. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/19453. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos (FLUXO CONTÍNUO)