COLONIAL EDUCATION: UNDERSTANDING THE MONOCULTURE OF KNOWLEDGE IN THE PRODUCTION OF BLACK YOUNG DISINTEREST IN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a15294

Keywords:

Education, Colonialism, Monoculture, Know

Abstract

The present text deals with a bibliographical study on the subject of coloniality and its impacts on the process of education of the black population. The research aims to contribute to the debate about the second biggest reason for dropping out of school by young black people from school, disinterest. Its discussion intends to dialogue about the “monoculture of knowledge”, questioning its participation in school disinterest, the second biggest reason for the school dropout of young black people. The methodology was based on qualitative research of the bibliographic type, and built on the shadow of Professor Sodré's (2012) thinking, using as references, among others, Kilomba (2019), Lima (2015), Almeida (2018), hooks (2017) ), and data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (2019), does not intend to exhaust itself in answers, but rather to promote reflections on strategies for the involvement and permanence of this public in the school environment, through meaningful learning, taking as foundation, the becomes a human subject, and of rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabricia Santos de Jesus, Orí Aiê Leituroteca

Especialista em Saúde Mental e Atenção Psicossocial pela Faculdade Batista Brasileira, FBB.

References

ALMEIDA, Silvio. O que é Racismo Estrutural?. 1. ed. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O Perigo da história única. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. 2020. Disponível em:

https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio. Acesso em: 6 set. 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA ESTATÍSTICA (IBGE). Coordenação de Trabalho e Rendimento. Pesquisa de orçamentos familiares 2017-2018: análise da segurança alimentar no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101749.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

FAUSTO, Boris. História do Brasil: história do Brasil cobre um período de mais de quinhentos anos, desde as raízes da colonização portuguesa até nossos dias. São Paulo: Edusp, 1996. Disponível em: https://www.intaead.com.br/ebooks1/livros/hist%F3ria/12.Hist%F3ria%20do%20Brasil%20-%20Boris%20Fausto%20(Col%F4nia).pdf. Acesso em: 05 out. 2022.

FONSECA, Marcus Vinicius. A educação dos negros: uma nova face do processo de abolição do trabalho escravo. 1. ed. Bragança Paulista: Eduff, 2002.

FONSECA, Marcus Vinicius; BARROS, Surya, Aaranovich Pombo. (org.). A História da Educação dos Negros no Brasil. 1. ed. Niterói: EDULFF, 2016.

GONZÁLEZ, Fernando Rey. Subjetividade e Saúde: superando a clínica da patologia.1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

HOOKS, bell. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, bell. Talking Black: Thinking Feminist, Talking Black. Boston: South Eand Press, 1989.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LIMA, Maria Nazaré Mota. Relações Étnico-Raciais na Escola: o papel da linguagem. Salvador: EDUNEB, 2015.

LUZ, Narcimária Correia. Descolonização e Educação: diálogos e proposições metodológicas. 1. ed. Curitiba: CRV, 2013.

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. 1. ed. Paris: La Découvert. 2021.

NASCIMENTO, Abdias. O Genocídio do Negro Brasileiro: processo de um racismo mascarado. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.

ROMÃO, Jeruse. (org.). História da Educação do negro e outras histórias.1. ed. Brasília: Qualidade, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social.1. ed. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela Mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O Colonialismo insidioso. 2018. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/O%20colonialismo%20insidioso_30Mar%C3%A7o2018.pdf. Acesso em: 11 set. 2022.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da Mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. 2. ed. São Paulo: Gaia, 2003.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a Educação: diversidade, descolonização e redes. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

SOUZA, Neuza Santos. Torna-se Negras: Vicissitudes da Identidade do Negro Brasileiro em ascensão Social. 1. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

Published

2022-10-07

How to Cite

SANTOS DE JESUS, F. COLONIAL EDUCATION: UNDERSTANDING THE MONOCULTURE OF KNOWLEDGE IN THE PRODUCTION OF BLACK YOUNG DISINTEREST IN SCHOOL. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 3, p. e15294, 2022. DOI: 10.52579/diapi.vol3.i.a15294. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/15294. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático EDUCAÇÃO E CIDADANIA: REFLEXÕES E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS