Memoirs of a Pedagogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.vol7.n12.a19088

Abstract

This work arose from the proposal to complete the specialization “Assertive Practices in Didactics and Management of Professional Education integrated with Youth and Adult Education”, carried out by the Federal Institute of Science and Technology of Rio Grande do Norte – IFRN during the years 2021 and 2022, the same study proposed, through the recovery of the memory of the student in focus, the subjective inferences that permeated the entire academic process and their professional choice. The research was of a qualitative and documentary nature, it was used as a source of research in the educational and professional trajectory of the highlighted student, considering that this subject begins to constitute himself from the first contacts in the childhood period with this symbolic place of the teach and learn. The article also points out the importance of assertive practices in Professional Education integrated with Youth and Adult Education nowadays, the importance of teaching qualifications and technical staff for this type of teaching, which is so neglected by public authorities, as well as presenting the policies inclusion of the target audience into the word of work.

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Author Biographies

Claudia Bene Batista da Silva, Universidade Federal da Paraíba - Brasil

Mestre em Gestão em Organizações Aprendentes. Especialista em Supervisão Escolar; Educação de Jovens e Adultos; Educação Profissional e Tecnológica e Tecnologias Educacionais e EAD. Pedagoga na UFPB. Atualmente é t12 do CENTRO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICO -ESCOLA TECNICA DE SAUDE e pedagoga/supervisora educacional da Universidade Federal da Paraíba.

Carmen Betty Batista da Silva, Instituto Federal da Paraíba - Brasil

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, Pós-graduada pela Faculdade de Itaituba - Pará, em Ensino de Nível Superior e graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual da Paraíba (1998). Foi Coordenadora Financeira do PRONATEC no Instituto Federal da Paraíba, onde atuou também na licitação desse órgão como diretora de Licitações - Reitoria e posteriormente Coordenadora de Licitações no Campus Patos/IFPB. Mudou-se para Campo Grande - MS, onde trabalhou no Setor Financeiro do Instituto Federal de Educação do Mato Grosso do Sul - IFMS, Campus Campo Grande, durante 5 anos. Atualmente, de volta a Paraíba, trabalha na Assessoria dos Campus Avançados - Reitoria do Instituto Federal da Paraíba.

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Published

2024-12-30

How to Cite

DA SILVA, C. B. B.; DA SILVA, C. B. B. Memoirs of a Pedagogue. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 71–88, 2024. DOI: 10.38090/recs.vol7.n12.a19088. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/19088. Acesso em: 20 jan. 2025.