Feminist poetry in the context of deprivation of freedom: thinking about literacy practices in the female socioeducation in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.vol7.n12.a19053

Keywords:

Socioeducation, Literacy, Feminism, Deprivation of liberty, EJA

Abstract

This article aims to show, through a reading circle with adolescents from a socio-educational unit, how important it is to think about literacy. Based on an interview with a representative from the coordination of the socio-educational center Professor Antonio Carlos Gomes da Costa and with an analysis of the reading circles that took place based on the book: "Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta” organized by Mel Duarte, some discussions will be presented that intertwine literacy, feminism and deprivation of freedom. Based on fragments of the interview, data relating to socio-education and memories of the trajectories of these teenagers, we seek here to think about the emergence of building new forms of education in these spaces. To elaborate this discussion, the writing has the help of PETIT (2009;2013), GODINHO (2022), LORDE (2019) and other authors who discuss feminism, literacy and poetry.

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Author Biography

Ana Clara Peixoto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestra em Educação (Linha de pesquisa Estado, Trabalho-Educação e Movimentos Sociais) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2023) Graduada em Produção Cultural pela Universidade Federal Fluminense (2020). Tem experiência na área de Ciências Sociais, Estudos de Gênero, raça e classe e Educação, com ênfase em na privação de liberdade de jovens e adolescentes. É Educadora popular da Rede Emancipa (Emancipa no DEGASE) desde 2019. Foi produtora do Grupo Teatral KRIADAKI - grupo composto por egressos do sistema prisional - (2019-2020) e desde 2019 é pesquisadora do PSV (Perceber sem ver) da Universidade Federal Fluminense, grupo de pesquisa e extensão que realiza oficinas e diálogos com pessoas cegas e de baixa visão. Também atua desde 2020 no Escrevivendo a liberdade - Grupo de pesquisa e extensão com parceria com a Universidade do Estado do Rio de Janeiro que se propõe a discutir leituras, remição de pena, desencarceramento e Escrevivências (termo cunhado pela autora Conceição Evaristo) e elaborar oficinas de escrita literária e leitura para adolescentes que estão em internação no DEGASE - RJ.

References

EVARISTO, Conceição. Escritora Conceição Evaristo é convidada do Estação Plural: depoimento [jun. 2017]. Entrevistadores: Ellen Oléria, Fernando Oliveira e Mel Gonçalves. TVBRASIL, 2017a. https://www.youtube.com/watch?v=Xn2gj1hGsoo Acesso em 15 de janeiro de 2023.

Federici, S. (2004). "O Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva". Tradução: Coletivo Sycorax. SP: Elefante, 2017.

GODINHO, Ana Claudia Ferreira -Remição de pena pela leitura no Brasil: o direito à educação em disputa / Ana Claudia Ferreira Godinho, Elionaldo Fernandes Julião -1.ed. -Jundiaí [SP]: Paco, 2022.

LORDE, Audre. Irmã outsider. 1. ed. Belo horizonte: Autêntica, 2019 [1984]. ISBN.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: 34, 2013.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: 34, 2009.Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta / Mel Duarte (org.) ; ilustrações de Lela Brandão. São Paulo: Planeta do Brasil, 2019.Relatório [livro eletrônico]: panorama nacional da educação no contexto socioeducativo / organização Instituto Alana ; coordenação Maurício Perondi, Bruna Rossi Koerich. 1. ed. -São Paulo: Instituto Alana, 2023.

Published

2024-12-30

How to Cite

PEIXOTO, A. C. Feminist poetry in the context of deprivation of freedom: thinking about literacy practices in the female socioeducation in Rio de Janeiro. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 34–50, 2024. DOI: 10.38090/recs.vol7.n12.a19053. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/19053. Acesso em: 20 jan. 2025.