EDUCATIONAL POLICIES FOR HIGH SCHOOL IN THE STATE GOVERNMENT OF BAHIA (1987-2002): PROPOSED CHANGES FOR YOUTH CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.16699

Keywords:

Políticas Educacionais, Ensino Médio, Bahia

Abstract

This paper is the result of research that investigated state educational policies for high school in Bahia from 1987 to 2002 and its connections with the political scenarios of the state. The qualitative approach was chosen for the analysis of the documents produced at that time. The data revealed the absence of an educational policy in the three Multiannual Plans, and relevant legislation to boost and qualify high schools in Bahia. During this period, the high rates of illiteracy and out-of-school students, as well as the conceptions of neo-liberal ideology in the formulations of political actions hint at this insufficiency of systemic projects that qualify, on a state level, this level of education.

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Author Biographies

Sandra Kely Santana, UEFS

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1997), Pós Graduação em Ciências da Saúde Aplicadas ao Ensino de Biologia no Ensino Médio pela Universidade Federal da Bahia (1999) e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana - PPGE/UEFS (2021). Atualmente é professora do Centro Integrado de Educação Assis Chateaubriand. Tem experiência e formação na área de Gestão Educacional e Financeira Educacional e membro do Grupo de Pesquisa em Políticas de Educação – GRUPPE/UFF. Participou como membro da Comissão de Acompanhamento Pedagógico (CAP) do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID 2014-2018). Além de 34 anos em docência para o Ensino Médio.

Solange Mary Santos, UEFS Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador (1977), Mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Atualmente é professora Plena da Universidade Estadual de Feira de Santana. Professora do Mestrado em Educação da UEFS/BA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Unidades Educativas, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, escola básica, formação de professor, políticas públicas, tecnologias e educação básica. Líder de Pesquisa do Núcleo de Estudo e Pesquisa de Formação de Professores, atuando na linha de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas.

Published

2023-06-30

How to Cite

SANTANA, S. K.; SANTOS, S. M. EDUCATIONAL POLICIES FOR HIGH SCHOOL IN THE STATE GOVERNMENT OF BAHIA (1987-2002): PROPOSED CHANGES FOR YOUTH CARE. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 227–248, 2023. DOI: 10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.16699. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/16699. Acesso em: 22 dec. 2024.