Audio description for people with intellectual disability

Authors

  • Bárbara Cristina dos Santos Carneiro Universidade Federal da Bahia / Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v10i1.8892

Keywords:

Audio description, Intellectual disability, Interpretation, Reception search

Abstract

Audio description (AD) has been studied and applied, primarily, to the visually impaired. Knowing that this form of audiovisual and intersemiotic translation can also be enjoyed by other publics, this article aimed to report the process of the reception research done with students from APAEs in Salvador and São Paulo that culminated in the master's thesis of the current researcher. The research was attended by twelve students from both institutions, seeking to identify comprehension gaps generated by the audio description script for visually impaired people when applied to people with intellectual disabilities. The reception study was done in order to collect data that could expose such gaps and thus to understand how an audio description script could be more effective for this new audience, based on the conception that audio description is a form of translation, which translates images into words. The interpretation generated during the process of transposition of meanings is intrinsic to the development of the activity, and the audio describer is a mediator between original and translation. Within this perspective, an interpretative audio description would be explicit, where the translation would be composed of clearer sentences, which would allow a greater degree of understanding, unlike descriptive audio description, which would be a more objective form of translation, leading the viewer to make inferences without the interference of the translator. The conclusions reached pointed out that for people with intellectual disabilities, a more interpretative AD script would be indicated, as this public tends to forget information easily and disperse it in moments of concentration. The use of lexical items of less complex conceptualization was also one of the conclusions found by the study. The repetition of information as a way of fixing it would be another point to take into account in a script for this new audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bárbara Cristina dos Santos Carneiro, Universidade Federal da Bahia / Universidade do Estado da Bahia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia. Professora substituta do Curso de Língua Inglesa da Universidade do Estado da Bahia, Campus II, Alagoinhas.

References

APAE DE SÃO PAULO. Sobre a deficiência intelectual. Disponível em http://www.apaesp.org.br/SobreADeficienciaIntelectual/Paginas/O-que-e.aspx

BALLONE, Geraldo José. Deficiência Mental, 2007. Disponível em:http://www.psiqweb.med.br

BAMPI, Luciana, N. da S.; GUILHEM, Dirce; ALVES, Elioenai D. Modelo social: uma nova abordagem para o tema deficiência. Revista Latino-Am. Enfermagem. n. 18. V. 4. 2010.

BRAUN, Sabine. Audio Description from a discourse perspective: a socially relevant framework for research and training. Linguistica Antverpiensia NS, 06, 2007. p. 357- 369. Disponível em < http://epubs.surrey.ac.uk/303024/1/fulltext.pdf>.

BRASIL. Decreto nº 5.296 de 2 de dezembro de 2004. Regulamentação sobre acessibilidade às pessoas com deficiência. Planalto, 2004. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm>.

CARNEIRO, Bárbara C. dos S. Repensando o roteiro de audiodescrição para o público com deficiência intelectual. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura da Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2015.

COSTA, Larissa Magalhães. Audiodescrição em filmes: história, discussão conceitual e pesquisa de recepção. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da PUC-Rio. Rio de Janeiro, 2014.

FELLOWES, Judith. Espectro autístico, legendas e áudio-descrição. Tradução de Tereza R. Gomes. Revista Brasileira de Tradução Visual (RBTV), v. 13, 2012. Disponível em: .

FRANCO, Eliana P. C; SILVEIRA, Deise M. M.; CARNEIRO, Bárbara C. dos S.; URPIA, Adriana. Audiodescrição para Além da Visão: Um Estudo Piloto com Alunos da APAE. In.: ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago, ADERALDO, Marisa Ferreira. Os novos rumos da pesquisa em audiodescrição no Brasil. Curitiba: CRV, 2013. p. 201-211.

SILVA, Manoela da; BARROS, Alessandra. Formação de audiodescritores consultores: inclusão e acessibilidade de ponta a ponta. In. Educação e contemporaneidade. Revista da FAEEBA. v. 26, n. 50. set/dez de 2017.

Published

2020-07-06

How to Cite

CARNEIRO, B. C. dos S. Audio description for people with intellectual disability. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 10, n. 1, p. 68–79, 2020. DOI: 10.69969/revistababel.v10i1.8892. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/8892. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION