Reading and writing practices with the documentary genre and its subgenres: by linguistic and pedagogical skills in English language teaching
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v10i1.7711Keywords:
Documentary genre, Reading and writing, Linguistic competence, Pedagogical competenceAbstract
This article presents the results of the research "The didactic sequence as a mediator of teaching-learning with written textual genres: for a reading and writing competence in English language teaching", developed by the Scientific Initiation Program of the Universidade do Estado da Bahia (UNEB). The project arose from the scientific interest of using textual genres to construct didactic sequences with theoretical and practical studies aimed at the development of linguistic, pedagogical and intercultural skills in teaching-learning of the English language. The documentary genre and its subgenres written for reading and production were chosen with research collaborators, teachers in training, students of the undergraduation course in Modern Languages, English and Literature of UNEB, Campus II, in Alagoinhas-Bahia. The actions developed were guided by scientific questions, such as: How can working with textual genres foster linguistic and pedagogical knowledge to build a teaching aspect of future teachers of English? How can reading and writing practices be developed with a focus on English language skills? For the interpretation and analysis of the information produced during the research, we seek theoretical and methodological support in scholars who bring relevant foundations to the phenomenon under discussion, the following stand out: Bakhtin (2003), Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), Costa-Hübes (2008), Ferreira and Ibiapina (2011), Marcuschi (2010), Mendes (2008), Ur (2012).
Downloads
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal.[Tradução de Paulo Bezerra]. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BERNARD, Sheila Curran. Documentário: Técnicas para uma produção de alto impacto. São Paulo: Campus, 2008.
CADERNO DOCUMENTÁRIO. Olhar em movimento: cenas de tantos lugares. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/caderno_virtual/caderno/documentario/. Acesso em: 20 jul. 2019
CAVALCANTI, Larissa de P. Legendas e tradução: pensando em gêneros textuais. XVIII Congresso Nacional de Linguística e Filologia. UFPE. 2014.
COSTA-HÜBES, T da C. Prática de análise linguística no ensino fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. Percursos Linguísticos (UFES), v. 7, p. 270-294, 2017.
CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes. ‘Gêneros Textuais e Práticas de Formação de Professores.’ In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino - ENDIPE, 13, 23 a 26 Abr. de 2006, UFPE, Recife, PE, Brasil. MONTEIRO SILVA, Aida Maria (org.).‘Conhecimento Local e Conhecimento Universal’. Anais... 12p. (CD-ROM, arq). ISBN 85-0068-3.
DESKTOP DOCUMENTARIES. What is a mini documentary and how do you make one? Disponível em: https://www.desktop-documentaries.com/mini-documentary.html. Acesso em: 01 jul. 2019
DOLZ, J; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J; SCHNEUWLY, B (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro]. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004.
FERREIRA, M. S.; IBIAPINA, I. M. L. de M. A pesquisa colaborativa como espaço formativo. In: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. (Org.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 119-140.
IBIAPINA. Ivana Maria Lopes de Melo; TELES. Fabricia Pereira. A pesquisa colaborativa como proposta inovadora de investigação educacional. UFPI: Revista Científica Diversa, 2009.
KLEIMAN, A. (org.) 1995. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, Mercado de Letras, 294 p. KLEIMAN, A.; MANTENCIO, M.L. (orgs.) 2005. Letramento e formação do professor: práticas discursivas, representações e construção do saber. São Paulo, Mercado de Letras, 271 p.
LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. P. É possível ensinar a produzir textos! Os objetivos didáticos e a questão da progressão escolar no ensino da escrita. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. P. (Orgs.). Produção de textos na escola: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. et al. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
MARCUSCHI, L.A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARCUSCHI, L.A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MENDES, E S. A perspectiva intercultural no ensino de línguas: uma relação “entreculturas”. In:ALVAREZ, M.L.O.; SILVA, K.A. (Org.) Línguística Aplicada: múltiplos olhares.Campinas: Pontes Editores, 2008.
MENDES, E.S. Língua, cultura e formação de professores: por uma abordagem de ensino intercultural. In: MENDES, E.; CASTRO, M. L. S. (orgs) Saberes em Português: ensino e formação docente. Campinas/SP: Pontes, 2008.
MILLER, Stela. O epilinguístico: uma ponte entre o lingüístico e o metalingüístico. 1998. 185p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 1998.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.
PENÁFRIA, Manuela. A identidade do documentarismo. In: PENAFRIA, Manuela. O filme documentário: história, identidade, tecnologia. Lisboa: Edições Cosmos, 1999. Cap. 2. p. 35-56.
PENAFRIA, Manuela. O ponto de vista no filme documentário. 2011. Universidade da Beira Interior. Depto. de Comunicação e Artes. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/>. Acesso em: 14 ago. 2019.
PENAFRIA, Manuela. A Web e o documentário: uma dupla inseparável?. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, [s.l.], v. 1, n. 1, p.22-32, 20 jan. 2014. Associacao de Investigadores da Imagem em Movimento. Disponivel em: http://dx.doi.org/10.14591/aniki.v1n1.55. Acesso em: 14 ago. 2019
PUCCINI, Sérgio. Introdução ao roteiro de documentário. 2009. DOC On-line, Revista Digital de Cinema Documentário. Disponível em: <http://www.doc.ubi.pt/06/artigo_sergio_puccini.pdf>. Acesso em: 13 ago. 2019.
SANTOS, R. da S.; ALMEIDA, R. L. Leitura e produção escrita com discentes do curso de letras, língua inglesa e literaturas: uma prática social discursiva com o gênero textual miniconto. Revista Babel. 2018.
SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T. C. Pesquisa-ação voltada a práticas de leitura: uma proposta de trabalho com gêneros textuais sob a metodologia da sequência didática. In: Anais da XI Jornada de Estudos Linguísticos e Literários. 2008, Marechal Cândido Rondon, 2008 (no prelo).
SIQUEIRA, D. S. O desenvolvimento da consciência cultural crítica como forma de combate à suposta alienação do professor brasileiro de inglês. Inventário, Salvador, n. 4, jul. 2008. Disponível em: <http://www.inventario.ufba.br/04/04ssiqueira.htm>. Acesso em: 21. Novembro. 2018.
UR, Penny. A course in English Language Teaching. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.