Intercrossed testimonies of solitude: humanizing approximate and detachment in the poetry of Elizabeth Bishop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v8i2.5446

Keywords:

Representations of solitude, Elizabeth Bishop, Humanizing approximate

Abstract

This article proposes the intertwining of solitude as poetic-matter, above all by the understanding of this human existential feeling/mode, through aesthetic efficacy in the poetic diction of Elizabeth Bishop (1911-1979). Thereby, it is believed that as a result of its artistic expression the momentary isolation potentiates the human condition, precisely, by giving back the existence and the becoming. In fact, between approximations and supposed social distancing. There is the best understanding of the totality of the world that, in constant transformations, enhances the (re) construction of intersubjectivities. Thus, we propose contextual and contemporaneous readings of the primordial bishopian lyric mediated by the theoretical-methodological contribution of PAZ (2014, 2015), BOSI (1990), BRASILEIRO (2012), ABBAGNANO (2007) and FREUD (2016) to make analyzes about the solitude as a poetic-element, in order to evidence reflections on the theme through the poems Insomnia, Five Flights Up and Quai d’Orleans. Because of the believe that momentary isolation has the capacity to enhance artistic expression, this expression has the power to tune the subject with itself. Therefore, this isolation originates in the gap existing in the forms of communication of these historical subjects with the world. In addition, this integration offers us unique opportunities for dialogue and self-knowledge to what appears to be insular - but that it essentially wants to communicate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Welida Cristina de Souza Muniz Assunção, Universidade do Estado da Bahia/Universidade Estácio de Sá

Graduanda em Letras, Língua Inglesa e Literaturas, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Pós-Graduanda em Tradução do Inglês na Universidade Estácio de Sá (UNESA), Bacharel em Turismo pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista do Programa Institucional de Iniciação Cientifica da Universidade do Estado da Bahia.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALCARAZ, Marcelo Barbosa. O imaginário da solidão em espaços (auto) biográficos. 2014. 160 f. Tese (Doutorado) - Curso de Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

ANASTÁCIO, Sílvia M. Guerra. O jogo das imagens no universo da criação de Elizabeth Bishop. São Paulo: Annablume, 1999. 258 p.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BISHOP, Elizabeth. Complete Poems. London: Chatto & Windus Ltd, 1991. 287 p.

______. Uma arte: as cartas de Elizabeth Bishop. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. 792 p. Seleção e organização (edição americana) Robert Giroux: seleção (a partir da edição americana) Carlos Lins da Silva. João Moreira Salles: tradução Paulo Henriques Britto.

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. Editora Cultrix: São Paulo, 1977.

BRASILEIRO, Antonio. Da inutilidade da poesia. Rio de Janeiro: 7Letras; UEFS Editora, 2012.

BRYAN, Guilherme. Solidão, use com cautela. Revista da Cultura, São Paulo, v. 1, n. 57, p.37-41, abr. 2012.

CANDIDO, Antônio. “Direito a literatura”. In: Outros escritos. Ouro sobre azul: Rio de Janeiro, 2012.

ELIOT, T. S. Tradition and the Individual Talent. Disponível em:<http://people.unica.it/fiorenzoiuliano/files/2017/05/tradition-and-the-individual-talent.pdf>. Acesso em 15 ago 2017.

FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Jornal de Psicanálise, São Paulo, v. 49, n. 90, p.207-220, jun. 2016. Semestral. Traduzido por Marilene Carone.

HEIDEGGER, Martin. Existence and Being. Worcestershire: Read Books Ltd, 2013.

MARSHALL, Megan. Elizabeth Bishop: a miracle for breakfast. Boston: Mariner Books, 2017. 365p.

MARTINS, Maria Lúcia Milléo. Duas artes: Carlos Drummond de Andrade e Elizabeth Bishop. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006. 237p.

MONTEIRO, George (Org.). Conversas com Elizabeth Bishop. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. 189 p. Organização da tradução Rogério Bettoni.

MORELATO, Adrienne K. Savazoni. Entre o passageiro e o eterno: representações da solidão e da melancolia na poesia feminina brasileira. 25p. Unesp Araraquara, 2010.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Editora Vozes, 2001. 150 p.

PAZ, Octavio. Os signos em rotação. In: ______. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 2015. P. 95-123.

______. O arco e a lira. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

______. O labirinto da solidão. São Paulo: Cosac & Naify, 2015.

PIERPONT, Claudia Roth. Elizabeth Bishop’s Art of Losing. The New Yorker. Disponível em: <https://www.newyorker.com/magazine/2017/03/06/elizabeth-bishops-art-of-losing>. Acesso em: 01 mar. 2018.

PINHEIRO, Ângela de Alencar Araripe; TAMAYO, Âlvaro. Conceituação e definição de solidão. Rev. de Psicologia, Fortaleza, v. 1, n. 2, p.29-37, jun. 1984.

PRZYBYCIEN, Regina. Feijão-preto e diamantes: O Brasil na obra de Elizabeth Bishop. Belo Horizonte: Editora Ufmg, 2015. 201 p.

SHAKESPEARE, William. Obra Completa. Vol. 1. Rio de Janeiro, Editora Nova Aguilar, 1989. Disponível em: <http://www.vermelho.org.br/noticia.php?id_noticia=171280>. Acesso em: 23 out 2018.

SOARES, Marcos. Literatura em língua inglesa: tendências contemporâneas. Curitiba: Iesde Brasil, 2009. 152 p.

Published

2018-12-16

How to Cite

ASSUNÇÃO, W. C. de S. M. Intercrossed testimonies of solitude: humanizing approximate and detachment in the poetry of Elizabeth Bishop. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 8, n. 2, p. 45–60, 2018. DOI: 10.69969/revistababel.v8i2.5446. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/5446. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION