Literary texts as a pedagogical resource in teaching the Spanish language
Keywords:
Language teaching, Literature, Spanish LanguageAbstract
This research aims to reflect on the use of literature, as a pedagogical resource, in teaching the Spanish language. An experience report is presented on the application of an evaluation project, which included the reciting of poetry and the analysis of a short story by Uruguayan writer Mario Benedetti in an interscholastic language center – CIL in the Federal District. Initially, I discuss the potential of literary text as a pedagogical tool. In the second part, I describe the experience report, covering topics such as motivation, preparation, etc. Finally, I reflect on the perspectives of using literature in Spanish language classes after the experience. Among its conclusions, it is considered that the literary texts favor the development of the student's linguistic and humanistic skills.
Downloads
References
ANDRADE JÚNIOR, Antônio Francisco de. Letramento literário e formação de professores de língua estrangeira. Entreletras, Araguaína, v. 2, n. 1, p. 79-90, 2011. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/download/890/466 . Acesso em out. 2022.
ARRESE, Fernando Marin; GALVEZ, Reyes Morales. Vente 3: curso de español lengua extrangera. Madrid: Edelsa, 2015. 192 p.
BARROS, Augusto Moretti de; MIRANDA, Kátia Rodrigues Mello. Literatura e ensino de espanhol como língua estrangeira: livros didáticos e formação de professores em perspectiva. Revista Inter Ação, [S.L.], v. 46, n. 1, p. 409-421, 17 abr. 2021. Universidade Federal de Goiás. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65124. Acesso em jul. 2023.
BENEDETTI, Mario. La muerte y otras sorpresas. Delbolsillo,2017.
BENEDETTI, Mario. Poemas de otros. Buenos Aires, Visor Libros, 2022.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. New Jersey: Prentice Hall Regents, 1994.
BRUMFIT, Christopher; CARTER, Ronald. Literature and language teaching. Oxford: Oxford University Press., 2000.
CASTAÑO, Irene Revilla. El texto literario en el desarrollo de la comprensión lectora en niveles iniciales de la enseñanza /aprendizaje de lenguas próximas. Actas del VI Seminario de Dificultades para la Enseñanza del Español a Lusohablantes. São Paulo: Consejería de educación y Ciencia de la Embajada de España en Brasil, 1998.
CONTRERAS, Mariana Elisa Castro; CONTRERAS, María de los Ángeles. ¿Para qué sirve la literatura en una clase de español? Diálogos transatlánticos. Memoria del II congreso internacional de literatura y cultura españolas contemporáneas, 2011.Disponível em:https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2860/ev.2860.pdf. Acesso em out. 2022.
DEL RIO, Tatiana Lopes; LEITE, Vânia Vieira. O Uso do texto literário nas salas de espanhol/le,2022. Disponível em: http://www.filologia.org.br/viiicnlf/anais/caderno06-12.html. Acesso em out. 2022.
DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], n. 115, p. 139-154, mar. 2002. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0100-15742002000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/PmPzwqMxQsvQwH5bkrhrDKm/#. Acesso em: 25 ago. 2024.
FERNANDES, Maria Lúcia Outeiro. O Texto literário no livro didático. Itinerários, Araraquara,, v. 1, n. 17, p. 165-177, 2001.Disponível em:https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/3457/3220. Acesso em mar. 2023.
FRIGOTTO, Edith. Leitura literária e formação de professores. Sede de Ler, v. 2, p. 22-28, 2011
GARCÍA, Albaladejo; DOLORES, María. Cómo llevar la literatura al aula de ELE: de la teoría a la práctica. Marcoele: revista de didáctica español lengua extranjera, Valencia, v. 5, n. 5, p. 1-51, jul. 2007.Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92152376003 .Acesso em out. 2022.
GONZÁLEZ, Sergio Palacios. La literatura clásica: un elemento motivador para la enseñanza de ELE in MORIMOTO, Yuko et al. La enseñanza de ELE centrada en el alumno, Rocío: ASELE,2015, p; 1209-1216. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5427418 . Acesso em mar. 2023.
GUTIERREZ, Giselle Nathalie Guavita. Licenciatura en lengua castellana, inglés y francés. 2019. 35 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura En Lengua Castellana, Inglés y Francés, Universidad de La Salle, Bogotá, 2019. Disponível em: https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1881&context=lic_lenguas Acesso em mar. 2023.
KARADJOUNKOVA, Magdalena. ¿Cómo seleccionar los textos literarios usados en la clase de ELE? 2017. Disponível em: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/sofia_2017/03_karadjounkova.pdf. Acesso em jul. 2023.
MORENO, Amanda Brandão Araújo. O lugar da literatura no ensino de espanhol: reflexões a partir de experiências didáticas no ensino superior. Campina Grande: Realize Editora, 2014.Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/6053 . Acesso em out. 2022.
MOROTE MAGÁN, Pascuala. (2008). El cuento de tradición oral y el cuento literario: de la narración a la lectura. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes,2008. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc8w3w0 . Acesso em jul. 2023.
MUNIZ, Camila Dantas; CAVALCANTE, Ilane Ferreira. O lugar da literatura no ensino de espanhol como língua estrangeira. Holos, Natal, v. 4, n. 1, p. 48-56, mar. 2009. Disponível emhttps://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/345/285 .Acesso em out. 2022.
NARANJO, María. La poesía como instrumento didáctico en el aula de español como lengua extranjera. Madrid: Edinumen, 1999. 126 p.
NEUNER, Gerhard.; KRÜGER, Michael.; GREWER, Ulrich. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlime Munique, Langenscheidt, 1981
OLIVEIRA, Eliana Kefalás. Leitura, voz e performance no ensino de literatura. Signótica, Goiânia, v. 22, n. 2, p. 277-307, jan. 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/13609. Acesso em abr., 2023.
PINHEIRO, Maria Michelle Colaço. O texto literário no processo de formação do professor de Língua Espanhola. 2016. 99 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Letras, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – Uern, Pau dos Ferros, 2016. Disponível em:https://www.uern.br/controledepaginas/defesas2016ppgl/arquivos/3857dissertacao_de_maria_michelle_colaa%C2%A7o_pinheiro.pdf. Acesso em out. 2022.
QUEIROZ, Danielle Teixeira; VALL, Janaina; SOUZA, Ângela Maria Alves e; VIEIRA, Neiva Francenely Cunha. Observação Participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Enferm, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 276-283, abr. 2007.Disponívelem:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2020779/mod_resource/content/1/Observa%C3%A7%C3%A3o%20Participante.pdf. Acesso nov. 2022.
RODRIGUES, Ricardo Allan de Carvalho. O uso dos referenciais culturais no ensino da língua espanhola: relato da experiência em um centro interescolar de línguas do DF. Pesquisas e Inovações em Ciências Linguísticas: produções científicas multidisciplinares no século XXI, Volume 1, p. 126-148, 2022.
SANTIAGO; Amanda Lucimar da Silva; SILVA, Tamiris Elizabete Camila; FERREIRA, Allan Batista; ANDRADE, Valéria Maria Amaral. O texto literário e o ensino de língua espanhola: uma prática pedagógica com o gênero conto, IV CONEDU,2017. Disponível em:https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD4_SA15_ID1639_16092018192124.pdf>. Acesso em mar. 2023.
SANTOS, Ana Cristina dos. A literatura no ensino de línguas estrangeiras. Revista Línguas & Ensino, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 40-58, mar. 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/le/article/view/21060/11942. Acesso em: 1 ago. 2023.
SEGABINAZI, Daniela Maria. Educação literária e formação docente: encontros e desencontros do ensino da literatura na escola e na universidade do século XXI. 2011. 342 f. Tese (Doutorado) - Curso de Letras, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/6177/1/arquivototal.pdf. Acesso em ago. 2024.
SERRANI, S. O professor de língua como mediador cultural. Discurso e cultura na aula de língua: Currículo – leitura – escrita. Campinas, SP: Pontes, 2005, p. 15 – 24.
SILVA, Ana Raquel Henriques; MILREU, Isis. A Representação do preconceito em La Noche de los feos de Mario Benedetti. In: VI - Encontro Nacional de Literatura Infanto-Juvenil e Ensino Arábicos - Enlije, 2016, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Realize, 2016. v. 1, p. 1-1. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/25891. Acesso em ago. 2024.
TREVIZAN, Zizi; GEBRAN, Raimunda Abou; GUIMARÃES, Cléber Ferreira. A mediação docente no ensino da leitura literária. Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 49, p. 181-193, abr./jun. 2017. Disponível em:https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/viewFile/26708/20960. Acesso em abr. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.