A Reflection on the educational practice of an English teacher from a public school of the state of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v4i2.1405Keywords:
Approach, Method, Methodology, Teaching, LearningAbstract
In this paper, we intend to reflect on the educational practice of an English teacher. We analyze concepts of approach, methodology and method according to the view of Almeida Filho (1997; 2007; 2011). The analyzed data, questionnaires where language teachers report their views and experiences related to their teaching and learning practices, lead us to infer that when teachers conceive of language as a social practice, their classes become more dynamic and closer to the reality of their students. The analysis also invites teachers to rethink reflexively traditional teaching practices that have led, in some way, to the collapse of the teaching of foreign languages in Brazilian public education.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Parâmetros atuais para o ensino de português língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes, 1997.
______. Análise de abordagem como procedimento fundador de auto-conhecimento e mudança para o professor de língua estrangeira. In: ALMEIDA FILHO, J. C. (org.). O Professor de língua estrangeira em formação. Campinas, SP: Pontes, 1999.
______. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas, Pontes, 2007a.
______. Linguística aplicada: ensino de línguas e comunicação. 2.ed. Campinas, SP: Pontes Editores e Arte Língua, 2007b.
______. Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e outras línguas. Campinas, SP: Pontes, 2011.
BRASIL. MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: língua estrangeira. Brasília, MEC/SEM. 2000.
BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília, MEC/SEF. 1998
CORREIA, F. B.; PEREIRA, S. N. Repensando metodologias de ensino-aprendizagem de língua inglesa no ensino fundamental: por uma pedagogia de resultados práticos. 77f. Monografia (Colegiado de Letras Inglês e Literaturas) – Universidade do Estado da Bahia – UNEB, Bahia, 2013.
CRYSTAL, D. English as a global language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática de educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1997.
LARSEN-FREEMAN, D. Teaching language: from grammar to grammaring. Boston, Thomson-Heinle, 2003.
LE BRETON, J. M. Reflexões anglófonas sobre a geopolítica do inglês. In: LACOSTE, Y. (Org.). A geopolítica do inglês.São Paulo: Parábola, 2005
MOITA LOPES, L. P. Inglês no mundo contemporâneo: ampliando oportunidades sociais por meio da educação. Simpósio Inglês no Mundo Contemporâneo promovido pela International Research Foundation for English Language Education –TIRF. São Paulo, 2005.
______. Pesquisa interpretativista em Lingüística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., n. 10, p. 329-338, 1994.
OGIBA, S. M. M. A produção do conhecimento didático e o pós- estruturalismo: potencialidades analíticas. In: VEIGA-NETO, Alfredo J. (org). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995, p. 231-244.
OLIVEIRA, A. SILVA, A. B. Abordagens alternativas no ensino de inglês. In: Ensino Aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009, p.141 a 149.
PAIVA, V. L. M. O. e (org.). Ensino de língua inglesa – reflexões e experiências. 3ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2005.
PRABHU. N.S. There is no best method – Why? Tesol Quarterly, v.24, n 2, p. 161-176, 1990.
RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Editora Parábola, 2003.
RICHARDS, J. C.; PLATT, J.; PLATT, H. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Harlow: Longman, 1992.
SANTOS, S. M. P. A ludicidade como uma ciência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
SOUZA DIAS, R. Desafios enfrentados por alunos de classes sociais menos favorecidas rumo à aprendizagem de inglês: uma questão de identidades. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução, Universidade de Brasília, Brasília, 2013, 161p.
______. A linguística Aplicada e o papel do professor reflexivo como pesquisador em sala de aula. Revista Multidisciplinar da UNEB. Plurais, v 04, n 03, p. 188-195, 2013. STAKE, R. E. Case studies. In: DENZIN, N. K. E LINCOLN, Y. S. (eds.). Hand book of qualitative research. London: Sage, 1994. p. 236-247.
YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.