(Des)Colonizar-se a si mesmo:

memória e identidades em Venenos de Deus, remédios do Diabo, de Mia Couto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v16i2.15230

Abstract

The Mozambican writer Mia Couto stands out as a representative of Portuguese-speaking African literature identified as “post-colonial”, which emerged after the emancipation of countries once colonized by Portugal and who, in the affirmation of their identity (even using the language of the colonizer), assumes a discourse of dissent or revision of the cultural domination suffered for centuries. However, Couto's fiction transcends affiliation to a trend of the time, seeking universality. We will analyze in the novel Venenos de Deus, Remédios do Diabo (2008) how the notion of identity (personal, social, historical) is articulated to that of collective memory in the experience of the main characters. The problems of “decolonization” without horizons are experienced by Bartolomeu Sozinho, the sick old man, longing for colonial times. He cultivates the memory of a supposed time of glory evoked in the idealization of his activity as a sailor on the ship Infante dom Henrique. The difficulties of the present lead him to legitimize the colonizer's discourse. In the opposite direction, the stay of the Portuguese doctor Sidónio in Mozambique, in the frustrated search for love, results in his rich involvement with the African country, and points to the search for the possible construction of an identity from the confrontation with the different.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Franz, UTFPR

Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal do Paraná (1997) e Doutorado em Letras (Literatura Portuguesa) pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professor adjunto a, Classe a nível 1 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 

References

BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana. Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed., rev. e ampl. Maringá: EDUEM, 2009.
COUTO, Mia. Venenos de Deus, remédios do Diabo. São Paulo: Companhia das letras, 2008.
FERREIRA, Márcia Souto. Estratégias narrativas e identidades deslizantes em Venenos de Deus, remédios do diabo, de Mia Couto. Belo Horizonte: Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Letras. 2011.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11º. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2007.
KESSEL, Z. Memória e memória coletiva. Disponível em < www.memoriaeducacao.hpg.ig.com.br >. Acesso em 03/08/2015
ROSSI, Paolo. O passado, a memória, o esquecimento: seis ensaios da história das ideias. São Paulo: Unesp, 2010.
PARRACHO Bianca Basile e FORLI Cristina Arena. Venenos de Deus, Remédios do Diabo: A Solidão no Compasso da Pós-Independência de Moçambique in Revista Historiador Número 03. Ano 03. Dezembro de 2010 Disponível em: http://www.historialivre.com/revistahistoriador

Published

2022-12-21

How to Cite

FRANZ, M. (Des)Colonizar-se a si mesmo:: memória e identidades em Venenos de Deus, remédios do Diabo, de Mia Couto. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 141–151, 2022. DOI: 10.35499/tl.v16i2.15230. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15230. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS