ChatGPT, leitura e multiletramentos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i2.21888

Keywords:

ChatGPT, Inteligência Artificial, Leitura, Multiletramentos

Abstract

This article is derived from a master’s thesis project in Lexical Studies that belongs to the Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens (PPGEL) at the Universidade do Estado da Bahia (UNEB). It is included in the studies of Applied Linguistics (AL) and Text Linguistics (TL) and aims to discuss about the training of teaching and student reading skills in Portuguese, faced with the emergence of chatbots, among which stands out ChatGPT. System or model operated with Artificial Intelligence (IA), ChatGPT can create contents, new and plausible. Through a qualitative document and bibliographic research, we wanted to associate basic concepts such as multiliteracies, textuality, reading and reviewing texts and propositions of the BNCC. This study is justified by the emergence, especially from 2023, of discussions about chatbots and writing in the educational field, supported by the belief that, before each new technology that man employs, it is necessary to rethink basic concepts to deal with the new proposal. It is expected to bring the subject to the field of linguistic studies, and thus to encourage future studies and research that consider languages in their multimodality.

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Author Biographies

Carla Maria França, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

 Mestranda na linha dos Estudos Lexicais no Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens (UNEB). Especialista em Tecnologias de Aprendizagem - Pós EAD (SENAC SP). Pós-graduada em Educação Digital (UNEAD/ UNEB). Licenciada em Letras Vernáculas e Língua Estrangeira- Inglês pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) Professora de língua portuguesa e língua inglesa na Educação Básica nos Sistemas Público e Particular na cidade do Salvador desde 2013. 

Aline Silva Gomes, Universidade do Estado da Bahia (PPGEL/UNEB)

Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) com período sanduíche na Universidade de Alcalá (Espanha) financiado pela CAPES. Mestre em Estudo de Linguagens pela Universidade do Estado da Bahia. Licenciada e  Bacharelem Língua Estrangeira Moderna/Espanhol, sendo que os dois últimos títulos foram obtidos na UFBA. Professora Adjunto  de Língua Espanhola do Departamento de Ciências Humanas da Universidade do Estado da Bahia (UNEB- Campus I) e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens (PPGEL/UNEB).

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Published

2024-12-31

How to Cite

FRANÇA, C. M.; GOMES, A. S. ChatGPT, leitura e multiletramentos. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 59–70, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i2.21888. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/21888. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO