Além do desenho

as Inteligências Artificias e o novo horizonte das animações

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i2.21851

Abstract

This research addresses a topic that evokes the current debate on the future of animation, which is concerned with the balance between new technologies - artificial intelligence (AI), and the valorization of traditional techniques in the history of animation. It can be seen that AI introduces relatively significant changes in the way animations are created, allowing a certain automation of tasks, speeding up animated processes. Despite this, there is concern about the preservation of traditional techniques. Conventional techniques often carry a unique identity, reflecting the personal vision of the artist or filmmaker, and these manual methods are seen as irreplaceable in their ability to convey emotions and subjectivity. Finally, it is understood that the relationship between AI and classical techniques in animation need not be a confrontation, since many productions already adopt this hybrid approach, complementing manual work without replacing it. As such, AI can be a powerful tool for expanding artists' creativity, relieving often repetitive aspects of production so that artists can focus more on the artistic and subjective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natacha de Souza, Universidade Federal do Espírito Santo

Artista e animadora digital, Bacharel em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES-Brasil) e atualmente é mestranda em Artes, na linha Interartes e Novas Mídias do Programa de Pós-graduação em Artes da UFES, como bolsista pela Fundação de Amparo e Pesquisa do Espírito Santo FAPES/Brasil, na qual investiga os processos de criação na Concept Art em animações digitais e seus desdobramentos no campo da arte.

David Ruiz Torres, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do Departamento de Teoria da Arte e Música e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil). Doutor em Artes (2013) pela Universidade de Granada (Espanha), suas linhas de pesquisa se concentram no uso de tecnologias digitais nos campos da
museologia, do patrimônio histórico e da criação artística contemporânea. Entre suas publicações mais destacadas relacionadas ao assunto estão La Realidad aumentada y su aplicación en el Patrimonio Cultural, da Editorial Trea (2013), e o Focus del Anuario de Cultura Digital 2017, da Acción Cultural Española - El
uso de tecnologías digitales en la conservación, análisis y difusión del patrimonio cultural.

References

AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. 2. ed. Tradução: Eloisa A. Ribeiro. São Paulo: Papirus, 2006.

BAINBRIDGE, S. Artificial Intelligence and Creativity: Ethical Considerations in Cinematic Art. In: Journal of Art and Technology, v. 12, n. 4, p. 110-120, 2021.

BHATTACHARYA, S. Hollywood protest against Artificial Intelligence application in creative work. In: International Journal of Research in Engineering, Science and Management, v. 6, n. 10, p. 45-60, out. 2023.

BORDWELL, D; THOMPSON, K. Film Art: An Introduction. 8. ed. New York: McGraw-Hill, 2008.

CAMERON, J. Tecnologia de "Avatar" nasceu de decisão maquiavélica. GZH, 04 jul. 2013. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2013/07/james-cameron-tecnologia-de-avatar-nasceu-de-decisao-maquiavelica-4189784.html. Acesso em: 28 set. 2024.

DANAHER, J. Automation and Utopia: Human Flourishing in a World Without Work. Harvard University Press, 2020.

GAGNÉ, R. The New Frontier of Cinema: AI and Artistic Innovation. In: New Media Quarterly, v. 15, n. 1, p. 32-45, 2021.

GOODFELLOW, I. et al. Generative adversarial nets. In: Proceedings of the 27th International Conference on Neural Information Processing Systems, Volume 2, 2014, Montreal, Canada. Red Hook, NY, USA: Curran Associates Inc., 2014. p. 2672-2680.

KATZENBERG, J. Jeff Katzenberg Says AI Will Cut Cost of Animated Films by 90%. YouTube, 09 nov. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fkJlwjKdxnI. Acesso em: 17 ago. 2024.

LIMA, P. Skills for the Future Animator: AI and the Changing Industry. In: Journal of Creative Arts, v. 10, n. 2, p. 60-75, 2021.

MANOVICH, L. The Language of the New Media. Cambridge: MIT Press, 2001.

MANOVICH, L. The Practice of Everyday (Media) Life: From Mass Consumption to Mass Cultural Production? In: Critical Inquiry, v. 35, n. 2, p. 319-331, 2009.

MCCARTHY, J. Emotion and Creativity in AI-Driven Animation. In: Creative Computing Journal, v. 5, n. 4, p. 93-105, 2021.

MURRAY, J. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge: MIT Press, 2017.

PALLANT, C. Demystifying Disney: A History of Disney Feature Animation. London: Bloomsbury Academic, 2015.

QUINTÃO, W. L. A. O aprendiz de feiticeiro: Walt Disney e a experiência norte-americana no desenvolvimento da expressão cinematográfica do cinema de animação. 2008. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

SHARMA, H; JUYAL, A. Future of animation with Artificial Intelligence. In: Journal of Visual and Performing Arts, v. 4, n. 2SE, p.180-187, 2023.

SITO, T. Moving Innovation: A History of Computer Animation. Cambridge: MIT Press, 2013.

THALMANN, N; THALMANN, D. AI in Animation: From Research to Real-Time Applications. Springer, 2020. In: Computer Animation And Social Agents: Proceedings of the 33rd International Conference on Computer Animation and Social Agents, CASA 2020, Bournemouth, UK, October 13-15, 2020.

WELLS, Paul. Understanding Animation. London: Routledge, 1998.

Filmes:

AVATAR. Direção: James Cameron. 20th Century Fox, 2009.

BLACK Mirror: Bandersnatch. Direção: David Slade. Produção: Netflix. Reino Unido: Netflix, 2018.

SPIDER-MAN: Into the Spider-Verse. Direção: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman. Sony Pictures Animation, 2018.

TOY STORY. Direção: John Lasseter. Produção: Ralph Guggenheim e Bonnie Arnold. EUA: Pixar Animation Studios, Walt Disney Pictures, 1995. 1 DVD (81 min.), son., color.

Published

2024-12-31

How to Cite

SOUZA, N. de; TORRES, D. R. Além do desenho: as Inteligências Artificias e o novo horizonte das animações. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 142–154, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i2.21851. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/21851. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO