Metáfora, metonímia e cognição

um percurso da retórica à semântica cognitiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i2.21589

Abstract

From the starting point of rhetoric, this paper will present a theoretical path in regard to the notions of metaphor and metonymy in order to highlight some questions that are relevant to the discussion involving such concepts in the field of linguistics, e.g. (1) the classic pragmatic approach based on conversational implicatures (Grice, 1975), (2) the neo-Gricean pragmatic branch of relevance theory (Sperber and Wilson, 1995), and (3) the paradigm of cognitive linguistics (Lakoff and Johnson, 1980). Our aim is to begin with the perspectives that adopt a categorical distinction between the domains of semantics and pragmatics, in order to situate the discussion employed by the cognitivist model in regard to relations between metaphor, metonymy and cognition. Furthermore, we will see how the cognitive component may be addressed differently depending on the assumed theoretical paradigm.

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Author Biography

Andressa D'Ávila, Universidade Federal do Paraná

Pesquisadora independente nas áreas de Semântica e Pragmática Formais e Psicolinguística Experimental. Mestre e doutora em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras – área de concentração Estudos Linguísticos – da Universidade Federal do Paraná, na linha de Estudos gramaticais: descrição, análise, teoria, meta-teoria e historiografia.

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Published

2024-12-31

How to Cite

D’ÁVILA, A. Metáfora, metonímia e cognição: um percurso da retórica à semântica cognitiva. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 329–343, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i2.21589. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/21589. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS