Approach to the lexicon and vocabulary selection in the Teacher's Manual in a High School textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v18i1.19816

Keywords:

Ensino do léxico, Seleção lexical, Livro didático de português, Manual do professor

Abstract

Considering the importance of the material destined for students in Portuguese textbooks (PT) and what reaches the hands of the teacher in the Teacher's Manual (TM), our objective is to investigate the theoretical-methodological assumptions related to lexicon and vocabulary selection in the TM of a PT. Our theoretical framework is based on authors dealing with Lexicology, the concept of lexicon, and its teaching (Neves, 2020; Castilho, 2020; Antunes, 2012), as well as studies related to lexical selection (Cardoso, 2015). The methodology of this work is based on documentary, descriptive, and explanatory research, with a qualitative approach to data obtained from a PT selected by the National Program of Textbook and Educational Material (NPTEM) of 2021, aimed at High School. Our analyses point to a productive theoretical orientation regarding concepts such as language, which support activities that consider lexicon and lexical selection within texts, but there are still considerable gaps that need to be overcome, on the one hand, by the proponents of PT, and on the other hand, by the teacher in the classroom.

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Author Biographies

Carlos Roberto Gonçalves da Silva , Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Doutorando em Linguagem e Ensino, pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE/UFCG), mestre em Linguagem e Ensino pelo referido programa, graduado em Letras-Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande. Membro do Grupo de Estudos em Língua Portuguesa (GELP/UFCG) e professor da rede estadual de Pernambuco (SEDUC/PE). 

Herbertt Neves, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Universidade Federal de Pernambuco(UFPE)

É doutor e mestre em Letras (Linguística) pela UFPE e graduado em Letras - Licenciatura (Línguas Portuguesa e Francesa e respectivas literaturas) e Bacharelado (Tradução em Língua Francesa/ Pesquisa em Língua Francesa) pela mesma universidade. É professor de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), onde atua na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (docente permanente). Professor colaborador do Mestrado Profissional em Rede (ProfLetras) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL), ambos na Universidade Federal de Pernambuco.

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Published

2024-06-09

How to Cite

SILVA , C. R. G. da; NEVES, H. Approach to the lexicon and vocabulary selection in the Teacher’s Manual in a High School textbook. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 321–336, 2024. DOI: 10.35499/tl.v18i1.19816. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/19816. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS