Referenciação em reportagens de popularização da ciência

construção de sentidos sobre a Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i2.18745

Keywords:

Referenciação, Reportagem de popularização da ciência, Anáforas diretas, Anáforas diretas, Procedimentos de (re)formulação

Abstract

This article presents  research on how the referential process established by direct anaphoras constituted by lexical resources and by (re)formulation procedures contributes to the recontextualization of scientific discourse and to the construction of meanings in science popularization reports on Covid-19. The corpus consists of two science popularization reports on the topic of Covid-19, published in the journal Pesquisa FAPESP, in March and April 2020. The objective is to verify the occurrences of direct anaphoras constituted by lexical resources in the (re)construction of discourse objects related to Covid-19 and the most representative occurrences of the (re)formulation procedures in the construction of the reference established by Zamponi (2005) and discursive functions: metaphorical expressions; exemplifications; definitional and didactic anaphora; and appositions. This research is qualitative, anchored in Text Linguistics studies that consider reference as a discursive activity of (re)construction of discourse objects, according to the sociocognitive and interactionist perspective. The analyzes indicate that the re-elaboration of discourse objects through direct anaphoras by lexical resources and the occurrence of (re)formulation procedures in the corpus signal not only the objective of making scientific information accessible to the non-specialist reader, but also the objective of promoting certain conduct.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eviliane Bernardi, Instituto Federal do Paraná (IFPR/Paranavaí)

Doutora e Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste. Graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste. Atualmente, é professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Paraná, Campus Paranavaí, com atuação nas áreas de Língua Portuguesa e LEM - Inglês. 

Aparecida Feola Sella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Possui Graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (1987), Mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista (1994) e Doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000). É docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) desde 1990 e atualmente é Professor Associado C. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e pesquisa principalmente os seguintes temas: textualidade, argumentação e aplicação ensino da gramática na escola.

References

BERNARDI, E. Referenciação na construção de sentidos em reportagens de popularizaçao da ciência sobre a Covid-19. 2023. 230f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel. 2023.

CALSAMIGLIA, H.; VAN DIJK, T. A. Popularization discourse and knowledge about the genome. Discourse & Society, v. 15, n. 4, p. 369-389, 2004.

CAVALCANTE, M. M. Expressões referenciais – uma proposta classificatória. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 44, p. 105-118, jan./jun. 2003.

CAVALCANTE, M. M. Abordagens da argumentação nos estudos de Linguística Textual. ReVEL, v. 14, n. 12, p. 106-124, 2016.

CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. Estratégias de referenciação em textos multissemióticos. SEDA, Seropédica, Rio de Janeiro, v. 5, n. 12, p. 55-71, 2020.

CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística Textual e Argumentação. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

CIRO, J. B.; BOWKER, L. Does a Predator Need Prey? Examining the Evolving Terminology of Predatory Publishing. Canadian Journal of Information and Library Science, v. 43, n. 3, p. 195-216, Jan. 2021.

CUNHA, A. G. Dicionário etimológico da língua portuguesa [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

FIORAVANTI, C. Novo coronavírus no Brasil. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 289, p. 66-69, mar. 2020. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/folheie-ou-baixe-a-edicao-289/. Acesso em: 15 out. 2021.

FIORAVANTI, C. Coronavírus avança no Brasil. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 290, p. 18-23, abr. 2020. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/folheie-a-edicao-de-abril-de-2020/. Acesso em: 26 nov. 2021.

GRILLO, S. V. C. Divulgação científica: linguagens, esferas e gêneros. 2013. 333 f. Tese (Livre-docência em Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

GUIMARÃES, D. T. Dicionário de termos de saúde. 5. ed. São Paulo: Rideel, 2014.

GÜLICH, E. Conversational techniques used in transferring knowledge between medical experts and non-experts. Discourse Studies, v. 2, n. 5, p. 235-263, 2003.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

KOCH, I. G. V. As tramas do texto. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008a.

KOCH, I. G. V. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 2008b.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras/EDUC, 2002.

MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos-de-discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, M. M.; RODRIGUES, B; CIULLA, A. (org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 17-52.

MOREIRA, T. M. Análise de textos de popularização da ciência na área de informática. Travessias, v. 5, n. 1, p. 667-695, 2011.

MOTTA-ROTH, D.; SCHERER, A. S. Popularização da ciência: a interdiscursividade entre ciência, pedagogia e jornalismo. Bakhtiniana, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 164-189, maio/ago. 2016.

MYERS, G. Discourse studies of scientific popularization: questioning the boundaries. Discourse Studies, v. 5, n. 2, 2003, p. 265-279.

NOGUEIRA, M. T. Referenciação textual e o emprego de construções apositivas. Rev. de Letras, v. 1/2, n. 21, p. 118-124, jan./dez. 1999.

NOGUEIRA, M. T. Construção apositiva e recategorização metafórica. Veredas (UFJF. Online), Juiz de Fora, v. 2, p. 179-189, 2011.

OLIVEIRA, M. G. A. Predicações polissêmicas e metafóricas – uma abordagem semântico-pragmática. 1995. 166 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995.

PALUMBO, R. Referenciação, metáfora e argumentação no discurso presidencial. 2013. 272 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

REICHLER-BÉGUELIN M. J. Alternatives et décisions lexicales dans l'emploi des expressions démonstratives. Pratiques: linguistique, littérature, didactique, n. 85, p. 53-87, 1995.

ROJO, R. O Letramento escolar e os textos da divulgação científica – A apropriação dos gêneros de discurso na escola. Linguagem em (Dis)curso, v. 8, n. 3, p. 581-612, set./dez. 2008.

SEARA, I. R.; SANTOS, L. W. Linguagem e poder nas mídias brasileira e portuguesa. DIACRÍTICA, v. 33, n. 3, p. 1-16, 2019.

SILVA, V. M. De anônimos a heróis: discursos sobre o câncer de 1973 a 2013 no gênero reportagem de popularização da ciência na Revista Veja. 2015. 245 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

VERGARA, M. R. Ensaio sobre o termo “vulgarização científica” no Brasil do século XIX. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 137-145, jul./dez. 2008.

ZAMBONI, L. M. S. Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. São Paulo: Editora Autores Associados, 2001.

ZAMPONI, G. Estratégias de construção da referência no gênero de popularização da ciência. In: KOCH, I. G. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 169-195.

Published

2023-12-14

How to Cite

BERNARDI, E.; SELLA, A. F. Referenciação em reportagens de popularização da ciência: construção de sentidos sobre a Covid-19. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 91–108, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i2.18745. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/18745. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO