This is an outdated version published on 2023-06-18. Read the most recent version.

The meaning of art, the feminine presence and lyrical memories in Cortesanias, by Rita Santana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.16672

Keywords:

Poetry, Feminine Lyrical Subject, Poetic Dialogues, Lyrical Memory, Rita Santana

Abstract

The poetic images in Cortesanias, by Rita Santana are mediating forces of the act of saying and (re)presenting the dynamic elements that push the poetic subject towards the act of creating and the realization of a plenitude and the power of language emphasizing the reality of the being, the power of the memory-word and the images projected in the presentification. When elaborating a poetic act based on a world of (re)signification, the poet implements a poiesis directed to the human condition and the sense of presence through the poetic word, through the expressive force of language and the heterogenous elements of the beings, when facing the meaning of art and life. In her plastic and politic poetry, the author uncovers the secrets of the woman as a being and establishes dialogues and readings of herself and her experiences with those of other artists and poets, from other times and spaces. These dialogues are explored in the present work, observing how the poet brings the question of the feminine and instigates dialogues with plastic arts, revealing a poetry that preserves the connection of its time and space with many others, offering different meanings to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanderlei Kroin, Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO

Doutorado pelo Programa de Pós Graduação em Letras (PPGL) Área de Concentração em Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE (2022). Mestre em Letras pela mesma instituição (2017). Licenciado em Letras-Português pela Universidade Estadual do Centro Oeste/ UNICENTRO.

Antonio Donizeti da Cruz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Pós-Doutorado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). Doutorado em Literatura Brasileira pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001). Mestrado em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1993).  Graduação em Letras Português Inglês pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Palmas (1985). 

References

BACHELAR, Gaston. O direito de sonhar. Trad. José Américo Motta Pessanha. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 1994.

FONSECA, Aleilton. “A poesia de Rita Santana: Afresco, Nebulosas e Cortesanias” [apresentação de Cortesanias]. In: SANTANA, Rita. Cortesanias. Coordenação e organização Fernando Oberlaender. Salvador: FB Publicações, 2019.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Serenidade, presença e poesia. Seleção e tradução Mariana Lage. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2016.

MONTEIRO, Dulcinéia da Mata Ribeiro. Mulher: feminino plural: mitologia, história, psicanálise. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1998.

PAZ, Octavio. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 1972. (Coleção Debates).

PULS, Maurício. O significado da pintura abstrata. São Paulo: Perspectiva, 1998.

SANTANA, Rita. Cortesanias. Coordenação e organização Fernando Oberlaender. Salvador: FB Publicações, 2019.

Published

2023-06-18

Versions

How to Cite

KROIN, V.; DA CRUZ, A. D. The meaning of art, the feminine presence and lyrical memories in Cortesanias, by Rita Santana. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 56–71, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.16672. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/16672. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO