Representation of Black People

Considerations on the PNLD 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.16039

Keywords:

Brazilian Textbook Program (PNLD, Afro-Brazilian history, Stereotypes, Literary Text

Abstract

The textbook is a great instrument for disseminating ideas at school and for building new concepts. In order to discuss the representation of blacks in the National Book and Didactic Material Plan, PNLD, this paper presents a theoretical framework on stereotypes and racial insults, with the aim of highlighting the challenges of Brazilian social dynamics, as well as addressing public education policies of Portuguese language and literature in light of the implementation of Federal Laws 10,639/2003 and 11,645/2008, as federal government actions to combat racism and promote affirmative education regarding racial and ethnic relations in basic education schools in the country. Finally, the representation of black people in literary texts in textbooks is discussed. This research is exploratory with bibliographical and documentary review procedures, with a qualitative-interpretative approach in accordance with the reflections of Roger Chartier, Jeanne Marie Gagnebin, Judith Butler, Stuart Hall, among others. Although it seeks to give a voice to black men and women, through compliance with laws, the textbooks maintain a Eurocentric and ethnocentric approach, making them small in the eyes of students and teachers. Imagetically, the number of times in which the white woman and the white man are represented in textbooks far exceed the black woman and the black man, projecting and concretizing the colonialist hierarchical social imaginary and perpetuated in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilca Guimarães da Silva, Universidade do Estado da Bahia

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens da UNEB, Campus I. Licenciada em Letras Vernáculas e Especialista em Estudos Literários pela UEFS. Especialista em Educação a Distância pela UNEB. Atualmente é diretora da rede estadual do Colégio Estadual General Dionísio Cerqueira. Ganhadora do prêmio Educar para equidade racial e de gênero, CEERT.

Oton Magno Santana dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL/UNEB.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. 2019. Disponível em: <https://www2.ifmg.edu.br/governadorvaladares/noticias/adelia-a-poesia-e-a-vida-convite-para-o-3o-encontro-do-dialogos/o-perigo-de-uma-historia-unica-chimamanda-ngozi-adichie-pdf.pdf> Acesso: jun.2021.
BHABHA, Homi. Interrogando a identidade: Frantz Fanon e a prerrogativa pós-colonial. In: O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. 2ªa ed. – Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2013.
BRASIL. Edital de Convocação Nº 03/2019 – CGPLI. Disponível em: <https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13__RETIFICACAO_07.04.2021.pdf>. Acesso em: jan. de 2022.
______. Lei Nº 12.288, de 20 de Julho de 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm>.Acesso em: jan. de 2022.
BUTLER, Judith. Excitable Speech: A politics of the performative. London: Routledge, 1997. p. 72.
CHARTIER, Roger. A história cultura: entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. 2ª ed. Editora Memória e Sociedade. Editora: DIFEL, 2002.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Classes, raças e democracia. São Paulo: Editora 34, 2002.
HALL, Stuart. Cultura e representação. ITUASSU, Arthur (org. e ver. tec.), MIRANDA, Daniel e Oliveira, William (trad.) Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Práticas de leituras periféricas: experiências literárias e políticas. In: LIMA, Elizabeth Gonzaga de; GONÇALVES, Luciana Sacramento Moreno e CORDEIRO, Verbena Maria Rocha. Leitura e Literatura do centro às margens: entre vozes, livros e redes. Campinas, SP: Pontes Editora, 2016.
KI-ZERBO, J. Introdução Geral. In: História Geral da África I: Metodologia e Pré-História da África. Brasília: UNESCO, 2010.
LIMA, Márcia. Desigualdades raciais e políticas públicas: ações afirmativas no governo Lula. São Paulo: Novos Estudos CEBRAP, n. 87, p. 77-95, 2010.

MUNANGA, Kabele. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. Disponível em: <https://www.mprj.mp.br/documents/20184/172682/teoria_social_relacoes_sociais_brasil_contemporaneo.pdf> Acesso em: jun 2021.
NOGUEIRA, Oracy. Tanto preto quanto branco: estudo de relações raciais. São Paulo: T.A. Queiroz, 1985.
PATROCÍNIO, Paulo Roberto Tonani do. Literatura Marginal, uma literatura feita por minorias. In: Escritos à margem – a presença de autores de periferia na cena literária brasileira. Rio de Janeiro: 7Letras/FAPERJ, 2013.
SILVA, Paulo Vinicius Baptista da; TEIXEIRA, Rozana; PACÍFICO, Tânia Mara. Programas de distribuição de livros e hierarquias raciais: o que dizem os alunos negros/as? In: FERREIRA, Aparecida de Jesus Ferreira (ORG). As políticas do livro didático e identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em livros didáticos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.
THADEU, Victor. PNLD: TUDO SOBRE O PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO E DO MATERIAL DIDÁTICO. 19/06/2019 Disponível em: <://www.edocente.com.br/blog/pnld/pnld-programa-nacional-do-livro-e-material-didatico/?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARIsAD4XHpfH4sJQRFuRInt0-GA-6m1h7wByiizO2wFt-6aNf8Qk118nrb_aQEaAlb0EALw_wcB > Acesso em: jan. 2022.

Published

2023-06-18

How to Cite

DA SILVA, I. G.; DOS SANTOS, O. M. S. Representation of Black People: Considerations on the PNLD 2021. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 219–230, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.16039. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/16039. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS