English through literature

literature in the critical reader 's education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.15330

Keywords:

Teaching literature, English language, Reader development

Abstract

When we talk about literature and language teachingespecially English language teaching, the difficulties become substantial if we analyze the pandemic situation experienced in recent years. The available resources, the acquisition of printed material and, mainly, the quantity of literary works in English within the school are scarce. Thus, if education works as a way of social transformation based on respect and student autonomy (FREIRE, 2019), it is up to us, teachers, to contribute to the development of the individual. It is in this environment, in an attempt to bring critical discussion on various topics to English classes, that we aim to approach literature in the classroom (CANDIDO, 1995). Based on my experience as a Technical and Technological Education teacher, this work proposes to expose situations and experiences that prove to be effective after exercises with the works The Wizard of Oz, by L. Frank Baum, and The Black Cat, by Edgar Allan Poe, based on the need for discussion of living language (BAKHTIN, 2013) in dialogue with other relevant theorists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Gonçalves Rabelo, Instituto Federal Goiano - IF Goiano

Professora de Língua Inglesa e Língua Portuguesa do Instituto Federal Goiano (IF Goiano) Campus Campos Belos. É doutora em Estudos Literários (UFU, 2021), tendo defendido a tese em Literatura Comparada sobre a escritora contemporânea Adriana Lunardi e a relação polifônica com autoras em língua inglesa, portuguesa e francesa. No mestrado (UFU, 2017) pesquisou a construção dos deuses no De Natura Deorum de Marco Tulio Cícero. É licenciada em Letras - Português (UFU, 2013), em Letras - Inglês (UNIUBE, 2017) e em Pedagogia (UNINTER, 2020). Tem experiência nas áreas de literaturas de língua inglesa, literatura brasileira e ensino de literatura.   

References

Referências

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAKHTIN. Mikhail. Questões de estilística no ensino da língua. São Paulo: Editora 34, 2013.
BAUM, Lyman Frank. O mágico de Oz. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2013.
BAUM, Lyman Frank. The Wizard of Oz. London: Puffin Classics, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CANDIDO, Antonio. Na sala de aula: caderno de análise literária. São Paulo: Editora Ática, 1995.
DASKALOVSKA, Nina; DIMOVA Violeta. Why should literature be used in the language classroom. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 46, p. 1182-1186, 2012. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812014000. Acesso em: 20 set. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
POE, Edgar Allan. Histórias Extraordinárias. São Paulo: Círculo do Livro, 1986.
POE, Edgar Allan. The collected tales and poems of Edgar Allan Poe. Ware: Wordsworth Editions Limited, 2009.
Filmografia
The Wizard of Oz; Direção: Victor Fleming. Produção: Loews. Estados Unidos: MGM, Turner Entertainment, Warner Bros, 1939.
Oz: The Great and Powerful; Direção: Sam Raimi Produção: Roth Films. Estados Unidos: Walt Disney Studios, 2013.

Published

2023-06-18

How to Cite

RABELO, S. G. . English through literature: literature in the critical reader ’s education. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 231–241, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.15330. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15330. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS