Por um Ensino de Língua Portuguesa para além do Capital: uma Análise Crítica da Base Nacional Comum Curricular sob o viés da Pedagogia Histórico-Crítica e da Educação Linguística

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i2.11522

Abstract

The following study aims at analysing the National Common Core Curriculum in order to exhibit its theoretical-philosophical affiliations both in the scope of the pedagogical theories and in relation to the Portuguese Language teaching approach. For the analysis, the conceptual orientations of the Historical-Critical Pedagogy (SAVIANI, 2018) and the Linguistic Education (BRITTO, 2012) are used, as well as the ontological framework of the scientific method from the Historical-Dialectical Materialism (MARX, 2019). The documental exam reveals that the National Common Core Curriculum is aligned to the so-called Competence-Based Pedagogy and guides the educational work with linguistic education in accordance with the determinations of the current neoliberal pattern. Contrary to the official document, and considering the objective conditionings of the society in its relationship with the education, it is highlighted the defense of a Portuguese Language Teaching beyond capital, that is, with a view on integral human formation and emancipation.

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Author Biographies

Pierre Silva Machado, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Mestrando em Estudos da Linguagem na Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e Graduação em Letras Português Inglês na Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Linguística (GEPEL) 

Nycole Souza Prietsch, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Mestranda em Estudos da Linguagem na Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e Graduação em Letras Português Espanhol na Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Jane Helen Gomes de Lima, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda em Inglês na Universidade de Santa Catarina (UFSC), Mestrado em Educação Científica e Tecnologia na Universidade de Santa Catariana (UFSC), Graduação em Inglês na Universidade Estácio de Sá, Professora Municipal de Inglês (Forquilhinha - SC) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Linguística (GEPEL)

Sabatha Catoia Dias, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professora Adjunta de Graduação e Pós-Graduação no Instituto de Letras e Artes (ILA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Doutorado e Mestrado em Linguística na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Linguística (GEPEL)  

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Published

2021-12-17

How to Cite

MACHADO, P. S.; PRIETSCH, N. S.; GOMES DE LIMA, J. H. .; CATOIA DIAS, S. Por um Ensino de Língua Portuguesa para além do Capital: uma Análise Crítica da Base Nacional Comum Curricular sob o viés da Pedagogia Histórico-Crítica e da Educação Linguística. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 108–119, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i2.11522. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11522. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS