O leitor ideal: uma reflexão sobre a prática docente do professor de Língua Portuguesa

Authors

  • Raphaela Chittolina UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i2.11374

Abstract

This article is a reflection on the reader who is a teacher of Portuguese in elementary school. For this, the guiding question of this study is: which would be the ideal reader thinking about the Portuguese language teacher of the basic school? In order to come up with an answer, the reflection is directed to a theoretical look that starts in the literacy until the area of ​​the school literacy. Still looking for a consolidation in the reflection, an analysis is presented that includes excerpts from a participant observation made in a classroom of a class of the second year of high school, more specifically in Portuguese language classes. After all this reflective path, the results indicate that the ideal reader in the educational context of basic education is the unusual reader: the reader who prioritizes the attribution of meanings in a textual production. This reader is here called unusual because he is not commonly found, since the tendency of correcting and revising texts today is centered on an excessively normative and grammatical look.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHITTOLINA, Raphaela Machado Monteiro. Corrigir e re-visar: uma via de mão dupla. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

KATO, Mary. No mundo da escrita. São Paulo: Ática, 1985.

KLEIMAN, Ângela. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre as práticas social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola
Editorial, 2009.

SIMÕES, Luciene. et al. Leitura e autoria: planejamento em Língua Portuguesa e Literatura. Erechim: Edelbra, 2012. – (Entre Nós – Anos finais do ensino fundamental).

SOARES, Magda. Letramento – um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica
Editora, 1998.

STEINER, George. Nenhuma paixão desperdiçada. Rio de Janeiro: Editora Record, 1996.

STREET, Brian. Letramentos sociais – abordagens críticas do letramento no
desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

TFOUNI, Leda. Adultos não alfabetizados: o avesso do avesso (1988). Campinas: Pontes Editores, 1988.

Published

2021-12-17

How to Cite

CHITTOLINA, R. O leitor ideal: uma reflexão sobre a prática docente do professor de Língua Portuguesa. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 170–180, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i2.11374. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11374. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS