A construção dos processos referenciais por alunos do Ensino Fundamental no processo de ensino-aprendizagem de leitura
DOI:
https://doi.org/10.35499/tl.v15i2.11318Abstract
This article aims to analyze a proposed reading activity, focusing on the domain of referential processes. To carry out this work, we follow the assumption that the referencing phenomenon is a socio-cognitive-discursive activity of building versions of the real, proposed by the subjects, through the process of interaction. Thus, we emphasize that the construction of the reference is fundamental for the configuration of the textual coherence and, therefore, it is of paramount importance that the learners have mastery of the referential processes in the understanding of the texts. We intend, therefore, to help learners in teaching-learning to read, through the development of referencing strategies. As methodological procedures, we produce and apply a reading comprehension activity to students in a 9th grade class of elementary school, focusing on the construction of referral processes. We consider that the proposed pedagogical activity helped the apprentices in the construction of the meanings of the text, making them realize that the referents are introduced and undergo successive transformations in the text. To carry out this study, we adopted as theoretical assumptions the postulates of referencing, as, mainly, Mondada and Dubois (2003), Cavalcante (2011), Custódio Filho (2011; 2014) and Cavalcante, Custódio Filho and Brito (2014).
Downloads
References
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2020.
CAVALCANTE, M. M. et al. Coerência e referenciação. In: MARQUESI, S. C.; PAULIUKONIS, A. L.; ELIAS, V. M. (Orgs.). Linguística textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017, p. 129-146.
______; BRITO, M. A. P. O caráter naturalmente recategorizador das anáforas. In: AQUINO, Z. G. O.; GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. (Orgs.). Estudos do discurso: caminhos e tendências. São Paulo: Paulistana, 2016, p. 119-133.
______; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.
______. Referenciação: sobre coisas ditas e não ditas. Fortaleza: UFC, 2011.
CUSTÓDIO FILHO, V. Análise da referenciação por meio de traços de significação. In: FIGUEIREDO, M. F. et al (Org.). Textos: sentidos, leituras e circulação. Franca, SP: Unifran, 2014, p. 199-224.
______. Múltiplos fatores, distintas interações: esmiuçando o caráter heterogêneo da referenciação. 2011. 329 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
_______. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
MONDADA, L.; DUBOIS, D. A construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. Tradução de Mônica Magalhães Cavalcante. In: CAVALCANTE, M. M.; BIASI-RODRIGUES, B.; CIULLA, A. (Orgs.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003, p. 17-52.
SANTOS, L. W.; COLAMARCO, M. Referenciação e ensino: panorama teórico e sugestões de abordagem de leitura. Gragoatá, Rio de Janeiro, v. 19, n. 36, p. 43-62, 2014. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/32983>. Acesso em: 20 abr. 2020.
SOUZA, R. A. S. de. Processos referenciais em textos de alunos do 9º ano do ensino fundamental: uma proposta de interação entre alunos-produtores e professores-leitores. 2015. 196 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Programa de Mestrado Profissional em Letras, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015. Disponível em: <http://www.uece.br/profletras/dmdocuments/Renata%20Abreu%20Siv%C3%A9rio%20de%20Souza_Disserta%C3%A7%C3%A3o.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autor(es) conservam os direitos de autor e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.