Pesquisas sobre as concepções e práticas de alfabetização da EJA em Espaços de Privação e de Restrição de Liberdade

Authors

Keywords:

Educação de Jovens e Adultos, Espaços de Privação e Restrição de Liberdade, Alfabetização e Letramento

Abstract

Based on scientific productions, an analysis of literacy and literacy of young people and adults who are in prison spaces is presented. The objective is to reflect on the conceptions and theoretical-methodological perspectives of research around the literacy and literacy process developed with the subjects, of Youth and Adult Education, in deprivation or restriction of freedom. The study follows a qualitative approach with methodological procedures of document analysis and bibliographic surveys. As part of the results, it is possible to affirm that we are still in the midst of a discontinuous and insufficient movement for the realization of the right to education of persons deprived of their liberty. In addition, studies show that the literacy and literacy process of these people must be based on their real needs and objective living conditions.

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Author Biographies

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia, Habilitação em Orientação Educacional e Magistério pela Associação Catarinense de Ensino (1985), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atuou como coordenadora do curso de Pedagogia (2002 a 2004), do curso de aperfeiçoamento em Educação de Jovens e Adultos e Diversidade e vice-coordenadora do Curso de Especialização em Educação de Jovens e Adultos e Educação na Diversidade. Compõe o comitê editorial das revistas Atos de Pesquisa, Revista Extensio/UFSC e Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos. Coordena o projeto de pesquisa FUNDAMENTOS E AUTORES RECORRENTES DO CAMPO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NO BRASIL. Atualmente é professora Associado I da Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorada pela Universidade do Estado da Bahia. Docente da área de didática, formação docente e Educação de Jovens e Adultos. Pesquisa a Educação de Jovens e Adultos e seus elementos constitutivos: sujeitos, escolarização, políticas públicas e formação de professores. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em EJA - EPEJA.

Paula Cabral, Rede Municipal de Educação de Florianópolis

 

Graduated in Pedagogy from the State University of Santa Catarina - UDESC (2007) with Qualification in Initial Grades and School Supervision. Lato sensu specialization in Interdisciplinary Pedagogical Practices (2009). Master in Education at the Federal University of Santa Catarina - UFSC (2013). Doctorate in Education (2019) in the Teaching and Training of Educators line at UFSC. She has professional experience in pedagogical coordination and as a teacher in basic and higher education. In the field of Education, it works with research, teaching and advice in the areas: teacher training, evaluation, Youth and Adult Education and EJA in spaces of deprivation and restriction of freedom.

Camila Rosilda Vigganigo , Rede Municipal de Educação de Florianópolis

Graduated in Pedagogy (2016) and Master's in Education (2019) from the Federal University of Santa Catarina. He is currently a substitute professor at the Municipality of Florianópolis. Research the literacy processes in EJA in Spaces of Deprivation of Liberty.

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Published

2023-02-13

How to Cite

LAFFIN, M. H. L. F.; CABRAL, P.; VIGGANIGO , C. R. . Pesquisas sobre as concepções e práticas de alfabetização da EJA em Espaços de Privação e de Restrição de Liberdade . Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, [S. l.], v. 5, n. 09, p. 68–87, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/15609. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê 9 (Trans)Formação, Inovação Pedagógica e Práticas Contemporâneas na EJA