Narrative analysis of the application of the drawing-story with a theme

Authors

Keywords:

Thematic Story-Drawing; Projective Technique; Psychology.

Abstract

Objective: to describe the use of the Design-Story with Theme projective technique in the literature. Methodological aspects: it is about narrative review carried out on the Virtual Health Library platform using the following descriptor “Drawing-Story with Theme”, in the last five years. Results: among the 11 selected articles, the majority had a qualitative approach. Most of the studies used the Theory of Social Representations. The graphics, together with their stories, allowed the authors to describe the relationship of the participants with the research object studied through their experiences and experiences. areas of Nursing and Psychology, referring to aspects that allow both the planning of actions related to the care provided by health professionals, as well as practical and reflective interventions for educators, caregivers and family members.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIELLO-VAISBERG, Tânia Maria José. Investigações de representações sociais. In: TRINCA, Walter. (org.). Formas de investigação clínica em psicologia: procedimento de desenhos-estórias: procedimento de família com estórias. São Paulo: Vetor, 1997, p. 255-288.

ANDRADE, Samkya Fernandes Oliveira; ALVES, Railda Sabino Fernandes; BASSANI, Maria Hellen Pereira Almeida. Representações sociais sobre as drogas: um estudo com adolescentes em conflito com a lei. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 38, n. 3, p. 437-449, set. 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1982-37030000742017>. Acesso em: 1 dez. 2020.

ALVES, Jeorgia Pereira. et al. Representações sociais de mães e pais sobre crianças com paralisia cerebral. REME revista mineira de Enfermagem, v. 24, e1310, fev. 2020. Disponível em: <http://reme.org.br/artigo/detalhes/1456>. Acesso em: 1 dez. 2020.

ASTRO, Paulo Francisco. Representação simbólica da obesidade infantil a partir da avaliação de mães. Boletim de psicologia, São Paulo, v. 65, n. 143, p. 131-146, jul. 2015. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432015000200003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 1 dez. 2020.

BONFIN, Eliane Santos; OLIVEIRA, Bruno Gonçalves.; BOERY, Rita Narriman Silva de Oliveira. Representações sociais de mães sobre o cuidado ao filho com câncer. Enfermagem em Foco, (Brasília); v. 11, n. 1, p. 27-31, jun. 2020. Disponível em: <http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/download/2337/698>. Acesso em: 1 dez. 2020.

COUTINHO, Maria da Penha de Lima; SERAFIM, Roseane Christhina da Nova Sa; ARAÚJO, Lidiane Silva. A aplicabilidade do desenho-estória com tema no campo da pesquisa. In: COUTINHO, Maria da Penha de Lima; SARAIVA, Evelyn Rúbia de Albuquerque (org.). Métodos de pesquisa em psicologia social: perspectivas qualitativas e quantitativas. João Pessoa: Editora Universitária, 2011. p. 205-250.

DEPIANTI, Jéssica Renata Bastos; MELO, Luciana de Lione; RIBEIRO, Circéa Amália Brincando para continuar a ser criança e libertar-se do confinamento da hospitalização em precaução. Esc. Anna Nery Rev. Enferm., v. 22, n. 2, p. e20170313, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ean/v22n2/pt_1414-8145-ean-22-02-e20170313.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2020.

FREITAS, Nájila Bianca Campos, Et al. As percepções das crianças e adolescentes com câncer sobre a reinserção escolar. Rev. Psicopedagogia, v. 33, n. 101, p. 175-183, 2016. Disponível em: <https://cdn.publisher.gn1.link/revistapsicopedagogia.com.br/pdf/v33n101a07.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2020.

HAMMER, Emanuel Frederick. Aplicações clínicas dos desenhos projetivos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1991.

LOPES, Tamires Folco. et al. Representações sociais do idoso e do envelhecimento em estudantes de psicologia. Bol. - Acad. Paul. Psicol., São Paulo, v. 39, n. 97, p. 277-288, dez. 2019. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2019000200012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 1 dez. 2020.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira. GALVAO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, Dec. 2008. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018>. Acesso em: 1 dez. 2020.

OLIVEIRA, Adriana Leônidas; GODOY, Monique Marques Costa. O processo de resiliência do jovem aprendiz e as estratégias de conciliação estudo-trabalho. Bol. psicol, São Paulo, v. 65, n. 143, p. 175-191, jul. 2015. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432015000200006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 1 dez. 2020.

OLIVEIRA, Jeane Freitas; RODRIGUES, Andreia Silva; PORCINO, Carlos Alberto; REALE, Maria Julia Oliveira Uchôa. Imaginário de presidiárias sobre o fenômeno das drogas. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 18, 31 mar. 2016. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/fen/article/view/31072>. Acesso em: 1 dez. 2020.

PEREIRA, Samantha Souza da Costa et al. A utilização da técnica projetiva do Desenho-Estória com Tema para a coleta e produção de dados em pesquisas qualitativas e sua interface com a Teoria das Representações Sociais. In: OLIVEIRA, Jeane Freitas de et al. (org.). Representações sociais e saúde: teoria, pesquisas e práticas. Salvador: Devires, 2022. p. 75-94.

PORCINO, Carle et al. Para (sobre)viver de dia, João 'se arruma' à noite como Maria: representações sociais de estudantes sobre travestis. In: MORAES, Inaldo Kley do Nascimento; GONÇALVES, Patrícia Gonçalves de. (org.) Pesquisas aplicadas no panorama das ciências da saúde no Brasil. [livro eletrônico]. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2021. p. 89-101. Disponível em: <https://www.editorapublicar.com.br/pesquisas-aplicadas-no-panorama-das-ciencias-da-saude-no-brasil-volume-1>. Acesso em: 22 fev. 2022.

SILVA, Graziela Vasconcelos; ABRÃO, Jorge Luiz Ferreira. Experiências emocionais da gravidez na adolescência: entre expectativas e conflitos. Bol. - Acad. Paul. Psicol., v. 40, n. 98, p. 63-72, jan.-jun. 2020. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bapp/v40n98/a07v40n98.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2020.

TOLEDO, Juliane Alvarez; RODRIGUES, Marisa Consenza. Teoria da mente em adultos: uma revisão narrativa da literatura. Bol. - Acad. Paul. Psicol., São Paulo, v. 37, n. 92, p. 139-156, jan. 2017. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bapp/v37n92/v37n92a11.pdf>.Acesso em; 29 out. 2020.

TRINCA, Walter. Apresentação do procedimento de desenhos-estórias. In: TRINCA, Walter. (org.). Formas compreensivas de investigação psicológica: procedimento de desenhos-estórias e procedimento de família com estórias. São Paulo: Vetor, 2013. p. 11-30.

VALE, Paulo Roberto Lima Falcão; ALVES, Deisyane Vitoria; CARVALHO, Evanilda Souza Santana. “Bem corrido”: reorganização cotidiana das mães para cuidar de crianças com Síndrome Congênita pelo Zika. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre, v. 41, e20190301, 2020. <https://doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190301>. Acesso em: 1 dez. 2020.

VAISBERG, Tânia Maria José Aiello; AMBROSIO, Fabiana Follador. Rabiscando Desenhos-estórias com Tema: pesquisa psicanalítica de imaginários coletivos. In: TRINCA, W. (org.). Formas compreensivas de investigação psicológica: procedimento de desenhos-estórias e procedimento de família com estórias. São Paulo: Vetor, 2013. p. 277-302.

Published

2022-03-03

How to Cite

Porcino, C., Suto, C. S. S. ., Silva, D. de O., de Jesus, M. E. F. ., & De Oliveira, D. G. S. (2022). Narrative analysis of the application of the drawing-story with a theme . Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 2(01), e202202. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13584

Most read articles by the same author(s)