Experimental projects that make a difference: critical teacher training practices from the English Language and Literatures Course at Campus V of UNEB

Authors

Keywords:

Differences; curriculum; extensionist experiences; racial literacy; teacher training; English language teaching

Abstract

In this article, we, teacher trainers and researchers on the Undergraduate English Language and Literature Course of Campus V at the State University of Bahia (UNEB), present and reflect on some (trans)formative experiences of our extension projects that have made and continue making a difference despite the adverse scenario for such work. These projects implement themes in the teaching of the English language that promote critical-reflective learning towards justice, whether they relate to social, ethnic, racial, gender and/or erotic issues. Without losing sight of the intersectional debate, in an embodied account of these experiences, we, the authors of this experiencial writing reflect about the curriculum and pedagogical practices of the course. On the other hand, we argue in favor of the continued existence of such projects, for their permanence as part of the curricular and institutional components of the course, advocating these themes as an inherent part of the of our ontological, political and epistemic existence, therefore being indispensable to the teacher training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHAUI, Marilena. Contra a universidade operacional e a servidão voluntária. UFBA, Salvador, 2016. Intervenção realizada no Congresso da Universidade Federal da Bahia. Disponível em: https://www.ufba.br/ufba_em_pauta/conhe%C3%A7a-palestra-contra-universidade operacional-e-servid%C3%A3o-volunt

FINNEY, Denise. The ELT Curriculum: A flexible model for a changing world In: RENANDYA, W.; RICHARDS, J. (Eds) Methodology in Language Teaching: An anthology of current practice . Cambridge: CUP, 2006. Ch. 7. p. 69-79.

GALEFFI, Dante. A. Didática filosófica mínima: ética do fazer-aprender a pensar de modo próprio e apropriado como educar transdisciplinar. Salvador: Quarteto, 2017.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: educação como prática de liberdade . São Paulo: Martin Fontes, 2013.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de lingüística aplicada. Rio de Janeiro: Mercado de Letras, 2003.

MORRISON, Toni. Recitatif. 1983. Disponível em: https://www.cusd80.com/cms/lib/AZ01001175/Centricity/Domain/1073/Morrison_recitatifessay.doc.pdf

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica: UFOP, 2012.

NASCIMENTO, Clebemilton. Tecendo leituras, (re)construindo identidades: o lugar das diferenças no ensino-aprendizagem da língua Inglesa. In: GOMES, A. L.; FIGUEIREDO, C. S.; SALES, M. A. Salvador: EDUNEB, 2016.

NASCIMENTO, Clebemilton. A gestão encarnada do conhecimento acadêmico-científico: cartografias de grupos de pesquisas em gênero, sexualidades e queer na Bahia (2009-2019). Tese de doutorado em Difusão do conhecimento. Programa de Pós-Graduação Multi-institucional em Difusão do Conhecimento, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

REIS, Roberto. Cânon. In: JOBIM, J. L. Palavras da crítica: tendências e conceitos no estudo da literatura. Rio de Janeiro: Imago, 1992.

ROCHA, José Claudio. A reinvenção solidária e participativa da universidade. Um estudo sobre redes de extensão universitária no Brasil. Salvador: EDUNEB, 2008.

RIBEIRO, Renato Janine. Não há inimigo pior do conhecimento que a terra firme. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, S. Paulo, v.11, n.1, 189-195, maio de 1999.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte. Ed. Autêntica, 2000

Published

2021-12-18

How to Cite

Nunes , A. G. ., Nascimento, C. G., & Inkpin, S. C. . (2021). Experimental projects that make a difference: critical teacher training practices from the English Language and Literatures Course at Campus V of UNEB. Revista Multidisciplinar Do Núcleo De Pesquisa E Extensão (RevNUPE), 1(1), e202107. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/revnupe/article/view/13192

Issue

Section

Dossiê: Produção e gestão do conhecimento em sexualidades, gênero e raça/etnias