THE NON-ALIBI OF THE LANGUAGE TEACHER AND THE USE OF DIGITAL MEDIA TO TRAIN READERS WITH JOURNALISTIC GENRES

Authors

Keywords:

Non-alibi, Reading, Digital Media

Abstract

The general objective of this paper is to investigate a variety of technological media that favor the potential and development of dialogic reading in the alterity between me for myself, me-for-the-other and the-other-for-me aimed at hight school. As specific objectives we have: a) identify media readings, which seek to enable young readers' motivations; b) Analyze audiovisual media that enable the formation of the reader with journalistic genres. We will start from the theoretical foundation exposed on the pedagogy of alterity Santos (2013); reading: an act of responsible and responsive understandings Xavier (2020); each one's non-alibi in existing Bakhtin (2017); education as a responsible response in Kramer (2013); Bakhtin says all or nothing to educators Geraldi (2013) and other Bakhtiniana views. The qualitative analytical research methodology will identify the most relevant media by dividing into two categories verbal, non-verbal and audiovisual found virtually. The results show that there is a variety of genres found online that allow the construction of meanings designed to provoke responses from the interlocutor (the other) who reacts verbally or gesturally in an active way, which can enable dialogue between teachers and students and leads us to show that there is no there is an alibi for this interaction  do not to happen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Valeria Siqueira Marques, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Mestre e Doutoranda em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). É professora efetiva da Escola Municipal José Paulino de Siqueira - Ensino Fundamental II.

Áquila Sartori Mesquita Rocha, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Atualmente é professora de Redação no programa Se Liga no Enem- Revisão Online, pela Secretaria de Educação e da Ciência e Tecnologia.

References

BAKHTIN, M. M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: 34, 2017.

BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de: MIOTELLO, V.; FARACO, C. A. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GERALDI, J. W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In.: FREITAS, M. T. A. (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p. 11-28.

KRAMER, S. A educação como resposta responsável: apontamentos sobre o outro como prioridade. In.: FREITAS, M. T. A. (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p. 29-46.

MOREIRA, H. e CALEFFE, L.G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 1ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

SANTOS, E. C. Uma proposta dialógica de ensino de gêneros acadêmicos: nas fronteiras do Projeto SESA. 2013. 418p. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

XAVIER, M. M. Educomunicação em perspectiva dialógico discursiva. São Paulo; Campina Grande: Mentes Abertas; EDUFCG, 2020.

Published

2022-12-29

How to Cite

Marques, M. V. S. ., & Rocha, Áquila S. M. (2022). THE NON-ALIBI OF THE LANGUAGE TEACHER AND THE USE OF DIGITAL MEDIA TO TRAIN READERS WITH JOURNALISTIC GENRES. Diálogos E Diversidade, 2, e15806. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/15806

Issue

Section

Dossiê temático: Práticas leitoras na contemporaneidade