ESCOLARIZAÇÃO E LETRAMENTO NA BAHIA NO SÉCULO XVIII: AS REFORMAS POMBALINAS E SUAS IMPLICAÇÕES

Authors

Keywords:

Schooling and literacy. Province of Bahia. Pombaline reforms. 18th Century.

Abstract

In this article, the objective is to present a brief historical journey of the schooling process in the Province of Bahia, in the 18th century, in the context of the Pombaline Reforms of public education, conducted by the Marquis of Pombal, during the reign of D. José I This study presents some of the difficulties faced in providing qualified lay teachers and in providing materials and textbooks for the schooling and literacy of youth, both in Portugal and its possessions, in general, and in the Province of Bahia, specifically, since the beginnings of the Pombaline government, in the process of nationalization of education after its withdrawal from Jesuit tutelage, on June 28, 1759. The work aims to present to the reader the intellectual and material mishaps through which passed through the Province of Bahia in the period under analysis. serving as a guiding thread, linking the past to the contemporary world, with regard to the difficulties in teaching reading and writing, as well as the mastery of the standard norm of the national language by those who were involved in the craft of instructing and promoting the literacy to its inhabitants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Álvaro César Pereira de Souza, Universidade Tiradentes (UNIT)

Doutor em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor da Universidade Tiradentes (UNIT).

References

ANDRADE, Antonio Alberto Banha de. A Reforma Pombalina dos Estudos Secundários no Brasil. São Paulo: Saraiva, Ed. Da Universidade de São Paulo, 1978.
ANNAES da BIBLIOTHECA NACIONAL do RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro: Officinas Gráficas da Bibliotheca Nacional, vol. XXXI, 1909.

BOTO, Carlota. Instrução Pública e Projeto Civilizador: o século XVIII como intérprete da ciência, da infância e da escola. São Paulo: Editora UNESP, 2017.
CARVALHO, Laerte Ramos de. Reformas Pombalinas da Instrução Pública. São Paulo: Saraiva: Ed. Da Universidade de São Paulo, 1978.
GONÇALVES, Maria Filomena. As ideias pedagógicas e linguísticas de António Pereira de Figueiredo: os manuscritos autógrafos da Biblioteca Pública de Évora. In,: Século das Luzes: Portugal e Espanha, O Brasil e a região do Rio da Prata; [actas do Congresso “Século das Luzes: Portugal, Espanha, o Brasil e a Região do Rio da Prata”, Berlim, 20-24 de maio de 2003. Frankfurt am Main: Biblioteca Luso-Brasileira, vol. 24, Século das Luzes. ed.1, 2006, p. 133-152.
PORTUGAL. Collecção da Legislação Portugueza desde a ultima compilação das Ordenações, redigida pelo Desembargador Antonio Delgado da Silva, Legislação de 1763 a 1774. Lisboa: Na Typografia Maigrense, Anno de 1829.
SILVA, José Carlos de A. As aulas régias na capitania da Bahia (1759-1827): pensamento, vida e trabalho de “Nobres” professores. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2006.

VERDELHO, Telmo dos Santos. Historiografia Linguística e Reforma do Ensino. A propósito de três centenários: Manoel Álvares, Bento Pereira e Marquês de Pombal. Brigantia. Bragança. Vol. II, nº 4, p. 347-356 . Out/Dez de 1982.

Published

2022-12-29

How to Cite

Souza, Álvaro C. P. de. (2022). ESCOLARIZAÇÃO E LETRAMENTO NA BAHIA NO SÉCULO XVIII: AS REFORMAS POMBALINAS E SUAS IMPLICAÇÕES. Diálogos E Diversidade, 2, e15729. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/15729

Issue

Section

Dossiê temático: Práticas leitoras na contemporaneidade