LEITURA NA ESCOLA: O CONTO LITERÁRIO DE AUTORIA NEGRA COMO PRÁTICA DE LETRAMENTO

Authors

Keywords:

School; Black literature; Literary Literacy.

Abstract

This article aims to discuss the importance of reading activities carried out in the school space, as well as the insertion of black authored texts, especially short stories, as we believe that reading activities of such texts can enable the discussion of subjects that permeate the lives of Basic Education students, such as bullying, prejudice, racism, ancestry, allowing even erased stories to gain visibility and, above all, to collaborate with the expansion of Literary Literacy and, consequently, the reading competence of students, raising reflections that favor the improvement of values , that properly respect and recognize ethnic-racial diversity, making subjects more proficient, active and critical. Discussions are guided by studies on literacy by Kleiman (2005), Rojo (2009) and Rojo and Moura (2019); Cosson's literary literacy (2021); black literature and its representation by Cuti (2010) and Duarte (2010), among other authors who study these themes.

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Author Biographies

Eusana Maria Pereira de Almeida, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Licenciada em Letras - Habilitação em Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e Mestranda em Letras pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atualmente é professora efetiva da rede estadual de Educação da Bahia.

Francisco Fábio Pinheiro de Vasconcelos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Professor do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

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Published

2022-12-29

How to Cite

de Almeida, E. M. P., & Vasconcelos, F. F. P. de. (2022). LEITURA NA ESCOLA: O CONTO LITERÁRIO DE AUTORIA NEGRA COMO PRÁTICA DE LETRAMENTO . Diálogos E Diversidade, 2, e15716. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/15716

Issue

Section

Dossiê temático: Práticas leitoras na contemporaneidade