EDUCAÇÃO COMO LUTA DE RESISTÊNCIA E AFIRMAÇÃO DA RADICALIDADE QUILOMBOLA

Authors

Keywords:

racism, fascism, inequalities, school quilombism, emancipation.

Abstract

The Brazilian educational structure is sedimented by a State organized by the dominant class, heir of the slave society, with demands of universal knowledge, excluding the singularities and the multiplicity of local knowledge. We aim to enumerate the issues of resistance struggles that were and are fundamental for the emancipation of black men and women, and to reflect about quilombola education, starting from its subalternity, problematizing the maintenance of the status quo through the universality of knowledge in a class society. The discussion is based on research and on teaching practices aimed at the training of the investigating teacher. As results, we demonstrate that the imposition of standardized curricular guidelines makes impossible other ways of understanding reality with which to highlight and reflect the world through the life and experience of poor communities, of the working class, of traditional communities such as river dwellers, forest people, and quilombolas. Thus, we situate education as a potentializer of quilombola (re)existence and affirmation, giving centrality to school quilombism as a way to confront contemporary capitalism, colonialism, and heteropatriarchalism. In conclusion, we defend the affirmation of quilombola radicalism as a way to denaturalize the racist and fascist structure and the destruction of forms of oppression, injustice, and social and territorial inequality.

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Author Biographies

Edilma José da Silva, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista Capes. Integrante do Núcleo de Pesquisa de Teoria Anticolonial. Mediadora do Clube de leitura Leia Mulheres Marechal Deodoro/AL.

Tulio Barbosa, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) e Doutor em História pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor do Instituto de Geografia da Universidade Federal de Uberlândia. Tutor do grupo PET MEC Geografia. Coordenador do Núcleo de Pesquisa de Teoria Anticolonial.

Jeani Delgado Paschoal Moura, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Presidente Prudente/SP. Pós-doutorado na Faculdade de Ciências Aplicadas/Unicamp, Campus de Limeira, SP. Professora do Curso de Geografia, Departamento de Geociências, da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Tutora do grupo PET MEC Geografia/UEL.

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Published

2022-09-10

How to Cite

Silva, E. J. da, Barbosa, T., & Moura, J. D. P. . (2022). EDUCAÇÃO COMO LUTA DE RESISTÊNCIA E AFIRMAÇÃO DA RADICALIDADE QUILOMBOLA. Diálogos E Diversidade, 2, e14131. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/14131

Issue

Section

Dossiê temático: Educação indígena e quilombola