"To stay in memory and accompany us": letters, narratives and (re)own inventions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1165

Keywords:

Letter, Narratives, Experiences, Covid-19 pandemic

Abstract

The text derives from the intersection of two projects anchored in the theoretical-methodological principles of narrative research: the extension project "Life and pandemic: narratives in quarantine" (Portugal, 2020a) and the research "Isolating to live: narratives in times of pandemic" (Portugal, 2020b). The first was constituted as a virtual space of sharing stories about life in the context of social isolation/ distancing and coping with covid-19, intending to thematize the impacts of the pandemic in everyday life and reflect on the issue of Lockdown and (re)study in the home office/remote dimension, from the oral narratives in the biweekly meetings. The second sought to analyze individual experiences/experiences shared by members of the Geo(bio)grafar Research Group - Geography, various languages and narratives of teachers about the situations experienced in the context. The mentioned projects were developed during the covid-19 pandemic, of which 30 members of the Research Group participated – Geo(bio)grafar, professors at the State University of Bahia (UNEB)teachers; undergraduate and graduate students. The narratives were produced in the form of letters shared via email and WhatsApp, whose plots deal with the lives, times and spaces changed, suspended and/ or reprogrammed in the pandemic, revealing, how, in this unusual period, we had to reconfigure routines and learn new and unprecedented ways of being, living and doing, facing our pains, fears, anguishes, tensions and their consequences in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jussara Fraga Portugal , Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Membro do Grupo de Pesquisa Geo(bio)grafar – Geografia, diversas linguagens e narrativas de professores e (Auto)Biografia, Formação e História Oral (Grafho).

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re)significação das imagens-lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 165-172, 2011.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa (auto)biográfica: tempo, memória e narrativas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e prática. Porto Alegre: Ed. IPUCRS, 2004. p. 201-224.

BAHIA. Decreto n° 19.529, de 16 de março de 2020. Regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 17 mar. 2020. Disponível em: http://www.casacivil.ba.gov.br/arquivos/File/dec19529DE16DEMARCODE2020.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.

BARROS, Manoel. Livro de pré-coisas: roteiro para uma excursão poética no pantanal. 4. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

BRASIL. Resolução nº 2, de 10 de dezembro de 2020. Institui Diretrizes Nacionais orientadoras para a implementação dos dispositivos da Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020, que estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas pelos sistemas de ensino, instituições e redes escolares, públicas, privadas, comunitárias e confessionais, durante o estado de calamidade reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 dez. 2020.

CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de. Cartas adolescentes. Uma leitura e modos de ser... In: MIGNOT, Ana Crystina Venancio; BASTOS, Maria Helena Câmara; CUNHA, Maria Teresa Santos. (org.). Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2000. p. 203-228.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf. Acesso em: 12 jan. 2024.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: Ed. UFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DEPOIS. Compositora e Intérprete: Marisa Monte. In: O QUE VOCÊ quer saber de verdade. Compositora e Intérprete: Marisa Monte. Rio de Janeiro: EMI, 2011.

MEIRELES, Cecília. Poesia completa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. (org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 13-33.

PASSEGGI, Maria da Conceição Botelho Sgadari. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011.

PESSOA, Fernando. Livro do desassossego por Bernardo Soares. Lisboa: Ática, 1982. v. 2. (Prefácio e Organização de Jacinto do Prado Coelho). Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/1522. Acesso em: 13 set. 2020.

PORTUGAL, Jussara Fraga et al. (org.). Isolar para viver: grafar, narrar e reinventar a vida. Rio de Janeiro: Consequência, 2022.

PORTUGAL, Jussara Fraga et al. (org.). Isolar para viver: experienciar, sentir e narrar a vida. Rio de Janeiro: Consequência, 2022.

PORTUGAL, Jussara Fraga. Projeto de Extensão Universitária Vida e pandemia: narrativas em quarentena. Serrinha: Universidade do Estado da Bahia, 2020a. (Digitalizado).

PORTUGAL, Jussara Fraga. Projeto de Pesquisa Isolar para viver: narrativas em tempo de pandemia. Serrinha: Universidade do Estado da Bahia, 2020b. (Digitalizado).

PORTUGAL, Jussara Fraga. Geo(grafias) em múltiplos contextos territoriais: identidades, memórias e narrativas. Serrinha: Universidade do Estado da Bahia, 2019. Projeto de pesquisa. (Digitalizado).

PORTUGAL, Jussara Fraga. “Quem é da roça é formiga!”: histórias de vida, itinerâncias formativas e profissionais de professores de Geografia de escolas rurais. 2013. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2013.

RIBEIRO, José Marcos da Silva. Entre angústias e esperanças: no viver tudo cabe. In: PORTUGAL, Jussara Fraga et al. (org.). Isolar para viver: grafar, narrar e reinventar a vida. Rio de Janeiro: Consequência, 2022. p. 115-127.

RIBEIRO, José Marcos da Silva. Campo, cidade, urbano e rural: conceitos, representações e abordagens nos livros didáticos de Geografia. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) – Universidade do Estado da Bahia, Serrinha, 2019.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. São Paulo: Círculo do livro S.A., 1984.

SOUZA, Hanilton Ribeiro de. 2020: o ano que passei em casa: conectado e criando outras territorialidades. In: PORTUGAL, Jussara Fraga et al. (org.). Isolar para viver: grafar, narrar e reinventar a vida. Rio de Janeiro: Consequência, 2022. p. 63-79.

Published

2024-06-28

How to Cite

PORTUGAL , J. F. "To stay in memory and accompany us": letters, narratives and (re)own inventions. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1165, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1165. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20514. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Insubordinações da pesquisa (auto)biográfica