Cartography of those who walk through the city: narratives of a research in thesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1176

Keywords:

Cartography, Research journal, Blindness, stroll

Abstract

In the fabric of this essay we seek to make a cut of the concerns that make up a thesis that is being produced together with a research group in the Graduate Program in Education of a Public University. The work is explicit as an exercise of thought that affirms cartography as a way of doing research, proposing the diary as an expressive force, which provokes conversation, debating some reductionisms that can affect us when we meet people who experience the condition of blindness in their lives. It is a problematization that focuses on walking through the city, with blind students, understanding this gesture as a way of acting with the discursive networks that try to escape the processes of standardization, showing what is beyond what was instituted as a standard norm. In this sense, supposing that the action of walking can enable a displacement through more sensitive paths, in which we forge a questioning as to what we are producing in life-education.

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Author Biographies

Anelice Ribetto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação e Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e pesquisadora procientista da mesma instituição. Professora efetiva na Linha Políticas, Direitos e Desigualdades do Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos formativos e desigualdades sociais. Coordena o Coletivo "Diferenças e Alteridade na Educação" e faz parte do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação (CNPq).

Débora Madeira , Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Bacharel em Serviço Social pela Faculdade de Serviço Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FSS/UERJ). Atualmente exerce a função de assistente de alunos no Instituto Benjamin Constant (IBC), faz parte do Coletivo Diferenças e Alteridade na Educação. Interessa-se por pesquisar de modo implicado os processos que tentam normalizar a vida ratificando as desigualdades e a exclusão e deseja inventar uma trajetória formativa, que se comprometa com o cuidado ético e a interpelação pelo modo como se relaciona com os outres enquanto produz a vida.

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Published

2024-11-30

How to Cite

RIBETTO, A.; MADEIRA , D. Cartography of those who walk through the city: narratives of a research in thesis. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1176, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1176. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/18955. Acesso em: 4 dec. 2024.