Self-mediatedness and resonance for self-formation of young people at university: workshop with reflective blogs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1132

Keywords:

Automediality, Research device of formation, Young people/university students, Resonance, Formation of self

Abstract

In this article we present a research device of formation with hints of automediality and shared narratives, its theoretical and methodological assumptions, and some resonance effects for the formation of the self of young university students. Such device was carried out with a group of young Pedagogy students, in a federal public university, as part of a larger research, which deals with the challenges faced by young people to build themselves as students in university life. Thus, this procedure is based on the theoretical and methodological references of self-mediation, according to Christine Delory-Momberger and Jean-Claude Bourguignon and (auto)biographical research, according to Christine Delory-Momberger, Maria Conceição Passeggi and Elizeu Clementino de Souza. As a result, one can identify that the participation of young people in the device allows practices of the self with resonance effects, having in view the formation of the self. It is concluded that the self-medial gestures, through the production of blogs and/or videos, articulated to the processes of reflexivity about such gestures, with individual and shared narratives of the self, contributes to the understanding of the challenges faced by these young people to build themselves as students, to the strengthening of the feelings of belonging and authorship in relation to the different dimensions of university life.

Keywords: Automediality. Research device of formation. Young people/university students. Resonance. Formation of self.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosemeire Reis, Centro de Educação - UFAL

Professora Doutora Associada do Centro de Educação - UFAL, líder do grupo de pesquisa "Juventudes, Culturas e Formação, integrante do Collège Internacional de Recherche Biographique (CIRBE - Université Paris 13) e da rede REPERES (Rede de Pesquisa sobre a Relação com o Saber-UFS).

References

ALBERO, Brigitte. La formation en tant que dispositif : Du terme au concept. In: Bernardetti Charlier & France Henri. La technologie de l’éducation: Recherches, pratiques et perspectives. Presses Universitaires de France, 2010. p. 47-59.

BERTEN, André. Dispositif, médiation, créativité: petite généalogie, Hermès, n° 25, Paris, CNRS Ed., 1999, p. 33-47.

BRITO, Josilene Almeida; SOUZA, Flávia; SILVA, João; GOMES, Alex Santos. O blog como ferramenta de aprendizagem colaborativa: uma experiência em um curso de formação técnica, XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Florianópolis, Santa Catarina, 2009.

DAYRELL, Juarez. A escola faz juventudes? Reflexões sobre a socialização juvenil. Revista Educação & Sociedade. Campinas, v. 28, n. 100, out. 2007, p. 1105-1111.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventudes e Ensino Médio: quem é esse aluno que chega à escola. In: Dayrell, Juarez: Carrano, Paulo; Linhares, Maria Carla. Juventudes e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

DELORY-MOMBERGER, Christine ; KONDRATIUK, Carolina. Ateliê de Criação Compartilhada. Exílios/Reminiscências, Universidade Cidade de São Paulo – UNICID, VIII CIPA, 18 e 19 de setembro de 2018.

DELORY-MOMBERGER, Christine. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: Edipucrs; Salvador: Eduneb, 2014a.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e formação continuada: a experiência e o projeto. In: DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução: Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luiz Passeggi. Natal : EDUFRN, 2014b.

DELORY-MOMBERGER, Christine. La recherche biographique en éducation. Fondements, méthodes, pratiques. Paris: PUSG, 2014c.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Em Foco: Histórias de vida e formação. Educação e Pesquisa 32 (2), Ago 2006, p. 360-371

DELORY-MOMBERGER, Christine. Heterobioghaphie et heterobiographisation In : DELORY-MOMBERGER, Christine. (org.). Vocabularie des Histoires de vie et de la Recherche Biographique. Tolouse: Éditions Érès, 2019, p. 89-91

DELORY-MOMBERGER, Christine. Automédialité. In: DELORY-MOMBERGER, Christine. (org.). Vocabularie des Histoires de vie et de la Recherche Biographique. Tolouse: Éditions Érès, 2019. p. 36-39.

DELORY-MOMBERGER, Christine; ALVES, Carolina Aloisio.; JURION, Anne-Sophie. Medialidades biográficas e práticas de si. 2019. Disponível em: http://grifars.ce.ufrn.br/wp-content/uploads/2019/04/Colo%CC%81quio-International-da-Pesquisa-Bioga%CC%81fica-em-Educac%CC%A7a%CC%83o-Paris-out_2019-1-1.pdf. Acesso em: 5 nov. 2021.

DELORY-MOMBERGER, Christine ; BOURGUIGNON, Jean-Claude. Médialités biographiques, pratiques de soi et du monde: le sujet dans la cité. Paris: L’Harmattan, 2020/1. p.17-26.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a ciência da incerteza: o método biográfico na investigação em Ciências Sociais. Porto: Edições Pedago; Luanda: Edições Mulemba, 2013.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos. Ética, sexualidade, política. MOTTA, M. B. da (Org.). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. v. 5

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Porto Alegre: Edipucrs, 2010.

KAPLAN, Abraham. Introdução. In: DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo, Martins Fontes, 2010.

MORAES, Carlos Bizarro. Experiência estética e educação. Theologica, 37 (1), 2002, p.105-117.

MOSER, Christian ; DÜNNE, Jörg. Automédialité. Pour un dialogue entre médiologie et critique littéraire. Revue d’Études Culturelles, 4 (L’automédialité contemporaine, sob a direção de B. Jongy), 2008, p. 11-20.

PAIS, José Machado. Culturas juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2ª ed., 2003.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Investigación Cualitativa, 2017, 2(1) pp. 6-26.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, 2021, p. 93-113,

PRIMO, Alex. Blogs e seus gêneros: Avaliação estatística dos 50 blogs mais populares em língua portuguesa. In: XXXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - Intercom 2008, Natal. Anais, 2008

REIS, Rosemeire. Juventudes, vida universitária e relação com o saber: contribuições das narrativas de si. Revista Debates em Educação, v. 14, n. 35, maio/ago., 2022, p. 32-57

REIS, Rosemeire. Pesquisa Biográfica e heterobiografização: fonte de aprendizagem para o/a pesquisador/a. Revista Portuguesa de Educação, 33 (20), 2020, p. 295-309.

REIS, Rosemeire. Diálogos entre Questões de Pesquisa que Orientam a Teoria da Relação com o Saber de Bernard Charlot e a Pesquisa Biográfica em Educação de Christine Delory-Momberger. Revista Internacional Educon, 2(3), 2021, p. 1-18

REGUILLO, Rossana. Las culturas juveniles: um campo de estudio. Breve agenda para la discusión. Revista Brasileira de Educação. Belo Horizonte, n. 23, maio/ago., 2003, p. 103-117.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa 1: a intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

ROSA, Harmut. Escalada ou saída? O fim da estabilidade dinâmica e o conceito de ressonância. In: Aceleração: a transformação das estruturas temporais da Modernidade. São Paulo: Ed. UNESP, 2019, p. 9-50.

SCHÜTZ, Alfred. Fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1979.

SPOSITO, M. P.; CARRANO, P. C. R. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, set./dez., 2003. p. 16-39.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Investigación (auto)biográfica como acontecimiento: diálogos epistémico-metodológicos. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 1(3), 2020, 16-33.

Published

2023-12-20

How to Cite

REIS, R. Self-mediatedness and resonance for self-formation of young people at university: workshop with reflective blogs. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1132, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1132. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/17260. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Automedialidades: práticas (auto)formativas de criação estética