(Auto)biographical fragments and formation in contemporary art: in between gaps of the invention of self

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1137

Keywords:

Art, (Auto)biographical research, Constitution of itself

Abstract

This paper is about autobiographical elements in a contemporary artwork by Adriana Varejão. We are interested in the narrative fragments that evoke the writing of the self through the artwork. Thus, the goal is to carry out a reading of the processes of autonarration, writing of the self, and heterobiography that involve the dialogue between the cited works of art of the artist, the world, and new perspectives for thinking about (auto)biography. The research is crossed by two vertical lines. The first consists of the complexity that runs through the relationship between (auto)biography and formative processes. The second line is based on the movements and remnants and intimacy, of autobiography that constitute the artworks of some Brazilian contemporary women artists, as well as the collective and social critiques that can be evoked from them. In its sense-producing dimension, the narrative announces the movements of the constitution of the human in his singularity and, at the same time, social expression. It is, therefore, about the contagion between art and life, in which we can include pedagogical practices and the production of knowledge itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Dias Pires, Universidade Federal de Catalão

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Catalão (UFCAT).

Rita Tatiana Cardoso Erbs, Universidade Federal de Catalão

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Pós-doutora. Professora efetiva pela Universidade Federal de Catalão (UFCAT).

References

ANDRADE, Oswaldo. Manifesto Antropofágico e outros textos. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2017.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2012.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

BOLÍVAR, Antônio. Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 19, n. 62, 2014, p. 711-734. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14031461004. Acesso em: 08 fev. 2023.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 333-346, 2011. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100015. Acesso em: 8 fev. 2023.

FERREIRA, Vitor Sérgio. Política do corpo e política de vida: a tatuagem e o body piercing como expressão corporal de uma ética da dissidência. Etnográfica, vol. 11 n. 2, 2007, p. 291-326. DOI: https://doi.org/10.4000/etnografica.1979. Acesso em: 10 mar. 2023.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013. Acesso em: 20 maio 2021.

HELGUERA, Pablo. Transpedagogia. In: HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica. Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2011. p. 11-12.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeira: Bazar do Tempo, 2020.

HERKENHOFF, Paulo. Pintura/Sutura. In: Adriana Varejão. São Paulo: Galeria Camargo Vilaça, 1996.

LISE, Michelle Larissa Zini; GAUER, Gabriel José Chittó; NETO, Alfredo Cataldo. Tatuagem: Aspectos Históricos e Hipóteses Sobre a Origem do Estigma. Brazilian Journal of Forensic Sciences, Medical Law and Bioethics, v. 2, n. 3, p. 294-316, 2013. DOI: https://doi.org/10.17063/bjfs2(3)y2013294.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação v. 22 n. 69, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017226922.

MACHADO, Rafael Siqueira. A problematização da tatuagem sob a ótica da virada ontológica na antropologia. Csonline, n. 24, p. 131-147, 2018. DOI: 10.34019/1981-2140.2017.17469.

MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral: palavra dada. Madrid: Editorial Síntesis, 2007.

MAYAYO, Patricia. Historia de mujeres, historias del arte. Madri: Ensayos Arte Cátedra, 2003.

NEVES, Júlia Guimarães; AMORIM, Filipi Vieira; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. A complexidade entre (auto)biografia e formação: reflexões sobre o método (auto)biográfico. In: ARAÚJO, Juliana Pereira de; ERBS, Rita Tatiana Cardoso. O humano na pesquisa (auto)biográfica: diversidade de contextos e experiências. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2020. p. 23-43

RAGO, Luiza Margareth. A aventura de constar-se: feminismos, escrita de si e invenção da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

ROLNIK, Suely. Antropofagia zumbi. São Paulo: n-1 edições, 2021.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetina. São Paulo: n-1 edições, 2018.

TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Dramatização dos corpos: arte contemporânea e crítica feminista no Brasil e na Argentina. São Paulo: Intermeios, 2015.

VYGOTSKY, Lev. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2023-12-21

How to Cite

DIAS PIRES, A. P.; CARDOSO ERBS, R. T. (Auto)biographical fragments and formation in contemporary art: in between gaps of the invention of self : . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1137, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1137. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/17223. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Automedialidades: práticas (auto)formativas de criação estética