Significant educators: resonances in the constitution of the teaching identity of a physics teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1122

Keywords:

Sociological Portrait, Professional Identity, Physics Teacher

Abstract

This article discusses the results of a study that investigated aspects of the constitution of the teaching identity of a physics teacher, based on the construction of a sociological portrait and a dispositional analysis. Two sessions of biographical interviews were carried out, each one with a specific focus: one on the teacher's trajectory in different formative contexts, and the other primarily biographical. In the results, we present the sociological portrait of the teacher organized from the following axes: family socialization, intensifying school experiences, paths that lead to teaching, and professional practices. In its dispositional heritage, the willingness to search for knowledge proved to be very significant, highlighting experiences of family formation and schooling that bring, quite decisively, the importance of educators in the development of meaningful relationships with knowledge, Physics, and teaching. It is important to emphasize that these educators are not only teachers with whom they had contact during their schooling, but also the family members themselves, who played a decisive role in the development of their disposition. It is concluded that all these educators left marks in the form of dispositions that, in the case analyzed here, implied an intimate relationship with knowledge and teaching.

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Author Biographies

Wilson Elmer Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus de Guaratinguetá (2011). Atualmente é professor do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC), vinculado ao Centro de Educação (CE) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Tem experiência na área de Educação e os principais temas de interesse são: Ensino de Ciências, Ensino de Física, Formação e Desenvolvimento Profissional de Professores de Ciências.

Camila Lima Miranda, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutora em Ciências (modalidade: Ensino de Química) pela Universidade de São Paulo(USP). Professora Adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Também é professora e coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UFTM).

Helena Lara Barros de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licencianda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

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Published

2023-06-05

How to Cite

NASCIMENTO, W. E.; MIRANDA, C. L.; SOUZA, H. L. B. de . Significant educators: resonances in the constitution of the teaching identity of a physics teacher . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1122, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1122. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16855. Acesso em: 17 jul. 2024.