UNDER THE VIEW OF A BRAZILIAN BAUDAD: YOUR WRITINGS IN LETTERS PUBLISHED IN THE PRESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p847-868

Keywords:

João Ribeiro. Writings of yourself. Travel writings. Press. History of Education.

Abstract

Interpreting the writings of himself in the letters published by João Batista Ribeiro de Andrade Fernandes (1860 –1934), in O Commercio de São Paulo, during his first trip to Europe, is the purpose of this article. Commissioned by the Brazilian government in 1895 to study the organization and methods used in German primary and secondary education, the traveler can publish the visa and the experience of his crossing. Among the privileged impressions, he described places visited, people he met, newspapers and readings he carried out in foreign lands, as well as commented on German politics, arts, culture and education, defending these as a model for Brazil. I take as my main source, the forty letters published in the daily newspaper, intersecting them with personal letters from the traveler to friends – in order to ask, thank and shorten distances and misses –, revealing a triad between writing, press and travel, insofar as that the professor showed himself to be a true spectator of German life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Shayenne Schneider Silvar, Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Shayenne Schneider Silva holds a PhD and a Master's in Education from the State University of Rio de Janeiro. Pedagogue graduated from UERJ, with participation in a Scientific Initiation Project, with a scholarship funded by FAPERJ. She works as an Early Years Professor at the College of Application of the Federal University of Rio de Janeiro. Associated with the Research Group “School and Memory”, coordinated by Professor Ana Chrystina Mignot, from the Line “Institutions, Educational Practices and History”, at Proped UERJ.

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Tristão de Alencar Araripe Júnior. Disponível em: https://www.academia.org.br/academicos/araripe-junior/biografia Acesso em: 20 jul. 2022.
ALVES, Rosana Lopis. José Verissimo Dias de Mattos: um crítico na direção do Gymnasio Nacional (1892-1898). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (Dissertação), 2006.
AMORIM, Sara Raphaela Machado de; SANTOS, Daise Silva dos; PIRES, Raquel Lopes. Do planejado ao vivido: imprevisibilidades nas travessias de educadores (1911-1930). Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-12, 2021.
BALCÃO, Lier Ferreira. A cidade das reclamações: moradores e experiências urbanas na imprensa paulista – 1900/1913. (Dissertação de Mestrado). História Social. São Paulo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1998.
BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. (tradução: Magali de Castro) In: NOGUEIRA, Maria Alice, CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de Educação. Rio de Janeiro: Vozes. 2ª edição. 1999, p. 71 – 79.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína, FERREIRA, Marieta de Moraes (Orgs.). Usos & abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 183 – 192.
BOUVET, Nora. La escritura epistolar. Buenos Aires: Eudeba, 2006.
CHALHOUB, Sidney. Cidade febril: cortiços e epidemias na corte imperial. Rio de Janeiro: Companhia das letras, 2018.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. “Como o polvo e o camaleão se transformam”: modelos e práticas epistolares na Espanha Moderna. In: BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Destino das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002, p. 13 – 56.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. «Muchas cartas tengo escritas» Comunicació Epistolar I correu a l’Espanya moderna. IN: IGLESIA-FONSECA, J. Antoni. Communicatio: un itinerari històric. Barcelona: Nausíacaä, 2013. p. 133-164.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. Escritas, textos e leituras: formas de fazer história da cultura escrita. In: PATRIOTA, Rosangela, RAMOS, Alcides Freire (Orgs). Escritas da história: circulação, leituras e recepções. São Paulo: Hucitec; Brasília: Capes, 2017, p.55-96. CASTILLO GÓMEZ, Antonio. Grafias do cotidiano: escrita e sociedade na História (séculos XVI a XX). Rio de Janeiro: eduerj; eduff, 2021.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. Sociedad y cultura epistolar en la historia (siglos XVI-XX). In: Cinco siglos de cartas. In: CASTILLO GÓMEZ, Antonio, SIERRA BLAS, Verónica. Cinco siglos de cartas. Historia y prácticas epistolares en las épocas moderna y contemporánea. 1ªed. Huelva. 2014, p.25-53.
CHAMON, Carla Simone; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. O olhar comparativo: Estevão de Oliveira e os grupos escolares em Minas, no Rio e em São Paulo. Revista Brasileira de História da Educação, n° 22, p. 17-41, jan./abr. 2010.
DE LUCA, Tania R. Correspondente no Brasil. Origens da atividade nas décadas de 1870 e 1880. Sur le journalisme - About journalism - Sobre jornalismo. Vol 5, n°1, pp. 112 - 125. 2016.
FUNDAÇÃO ALEXANDRE DE GUSMÃO – FUNAG. Carlos Augusto de Carvalho. Disponível em: https://www.funag.gov.br/chdd/index.php/ministros-de-estado-das-relacoes-exteriores/340 Acesso em: 20 jul. 2022.
GOMES, Angela de Castro. Escritas de si, escrita da História: à título de prólogo. In: GOMES, Angela de Castro (Org.). Escritas de si, escrita da História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004, p. 7 - 26.
GONDRA, José Gonçalves. Apresentação - Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos. Revista Brasileira de História da Educação, n° 22, p. 13-16, jan./abr. 2010.
HANSEN, Patricia S. Feições & fisionomia: A História do Brasil de João Ribeiro. Rio de Janeiro: Access, 2000.
LEÃO, Múcio. João Ribeiro: ensaio biobibliográfico. Rio de Janeiro: Publicações da Academia Brasileira de Letras, 1954.
LIMEIRA, Aline de Morais. Impressos: veículos de publicidades, fontes para História da Educação. Cadernos de História da Educação, v. 11, n. 2 – jul./dez. 2012, p. 367 – 388.
MEDEIROS, Bruno Franco. José Pedro Xavier da Veiga e o projeto de uma identidade histórica no arquivo público mineiro. Atas do colóquio intelectuais, cultura e política no mundo ibero-americano. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Intellèctus, Ano 05, Vol. II, 2006, p. 1 – 13.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Encontros marcados: redes de ideias e afetos de educadores em escritas de viagem. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio, MORAES, Dislane Z., MARTINS, Raimundo. Atos de biografar: narrativas digitais, história, literatura e artes. Curitiba: CVR, 2018a, p. 101 – 120.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Com a palavra, o leitor. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Org.). A ilusão do leitor: cartas, imprensa e educação. Curitiba: CRV, 2018b, p. 17 – 36.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio, GONDRA, José G. (Orgs.). Viagens Pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.
OLIVEIRA, Filipe Silva de. A ciência do século XIX na visão do jornalista João Ribeiro em artigos de divulgação científica (1895-1934). Dissertação (mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, 2017.
PIMENTA, Jussara Santos. Vestígios autobiográficos na escrita de viagem: o “Diário de Bordo” (1934). Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 02, n. 05, p. 343-358, maio/ago. 2017.
RAMOS, Alessandra. Arranjos possíveis de uma vida privada: João Ribeiro e os desafios de compor sua trajetória pessoal. In: RODRIGUES, Rogério Rosa (Org.). Nos desvãos da história: João Ribeiro. Jundiaí: Paco Editorial. 2015. p. 19-39.
RIBEIRO, Joaquim. 9 mil dias com João Ribeiro. Rio de Janeiro: Editora Record, 1934.
RÖLKE, Helmar. Raízes da imigração alemã: história e cultura alemã no Estado do Espírito Santo. Vitória (ES): Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, 2016.
SÁEZ, Carlos, CASTILLO GÓMEZ, Antonio (editores). La correspondencia en la Historia. Modelos y prácticas de la escritura epistolar. Actas del VI Congreso Internacional de Historia de la Cultura Escrita. Vol. I. Madrid: Biblioteca LITTERAE; CALAMBUR, 2002.
SANTOS, Vera Lúcia Salles de Oliveira. João Ribeiro como jornalista científico no Brasil (1895 – 1934). Dissertação de Mestrado. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 1981.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. História do Brasil Nação: 1808 – 2010. A abertura para o Mundo (1889 – 1930). Vol. 3. Madrid: Fundación Mapfre; Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
SEVCENKO, Nicolau. Literatura como Missão: Tensões Sociais e Criação Cultural na Primeira República. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SILVA, Shayenne Schneider. Em terras alheias: a viagem de João Ribeiro à Alemanha como estratégia de legitimação na educação (1895-1897). Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
SILVA, Shayenne Schneider, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Cartas do ofício: Coelho Netto à frente da Escola Dramática (1910 - 1934). Cadernos de História da Educação, v.21, p.1-27, e134, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-134
TRESPACH, Rodrigo. Alemães para toda obra: de D. João VI a projetos privados de produção agrícola, imigrantes germânicos fizeram história no Brasil a partir do século XIX. In: BIBLIOTECA NACIONAL. Alemães: como os germânicos viraram brasileiros. Revista de História da Biblioteca Nacional, Ano 10, nº 102, março de 2014. Disponível em: https://web.archive.org/web/20160204125014/http://rhbn.com.br/revista/edicao/102 Acesso em: 26 jan. 2020.
VENANCIO, Giselle Martins. “Sopros inspiradores”: troca de livros, intercâmbio intelectuais e práticas de correspondências no arquivo privado de Oliveira Vianna. In: BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Destinos das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002, p. 217-242.
VICENTE, Ana. As mulheres portuguesas vistas por viajantes estrangeiros nos séculos XVIII e XIX. In: MUSSER, Ricarda (Org.). El viaje y la percepción del otro: viajeros por la Península Ibérica y sus descripciones. Berlim: Iberoamericana; Vervuert. 2011, p. 161 – 192.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Por una historia de la cultura escrita: observaciones y reflexiones, SIGNO. Revista de Historia de la Cultura Escrita. Universidad de Alcalá de Henares, pp. 41-68, 1996.

- Fontes
ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Correspondência ativa e passiva do Acadêmico João Ribeiro. Cadeira 31. Pasta 420.
BRASIL, Relatório do Ministério das Relações Exteriores. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1896b.
BRASIL, Relatório do Ministério da Justiça e Negócios Interiores. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1896a.
FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. O Commercio de São Paulo, São Paulo, 1893 a 1898. (Hemeroteca Digital)
FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Revista Pedagógica, Tomo 8, n. 43, 15 de set. de 1895, p. 92. (Hemeroteca Digital)

Published

2022-12-23

How to Cite

SCHNEIDER SILVAR, S. UNDER THE VIEW OF A BRAZILIAN BAUDAD: YOUR WRITINGS IN LETTERS PUBLISHED IN THE PRESS. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 22, p. 847–868, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p847-868. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15115. Acesso em: 17 jul. 2024.