Cartas narrativas sobre cotidianos escolares: movimentos de palavras faladas e palavras escritas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p869-884

Keywords:

Cartas narrativas. Cotidianos escolares. Investigação Narrativa.

Abstract

Thinking and doing school, recognizing the complexity of their daily lives and the construction of knowledge that takes place there, requires education workers/researchers/researchers to understand writing as a possibility of recording and an invitation to conversations in these spaces and their interactions. Freire already told us that the School is made of people. People who have history, experience and knowledge. People who are practitioners of their daily lives. People who are on a date. Encounters that need to be told, narrated, revisited. This text seeks to weave a written conversation about narrative letters, understood here as possibilities for the exercise of the spoken and written words. Here, the concept of narrative letters is assumed and presented as a re-encounter with the narrative, with the research that is lived, with the memories of teaching that lead us to document the experiences of life and training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Medeiros do Amaral, Universidade Federal do Rio Grande

Doutoranda em Educación pelo Programa Específico para la Formación de Investigadores en Investigación narrativa, (auto)biográfica y biográfica en Educación, pela Universidad Nacional de Rosario (UNR). Membro do grupo de pesquisa Tramas Narrativas. 

Aline Dorneles, FURG

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora da FURG e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências dessa mesma instituição. Professora colaboradora do Programa Específico para la Formación de Investigadores en Investigación narrativa, (auto)biográfica y biográfica en Educación, pela Universidad Nacional de Rosario (UNR). Líder do grupo de pesquisa Tramas Narrativas. 

References

DOMINGOS, J. C. RELATOS DE EXPERIENCIA, EN BUSCA DE UN SABER PEDAGÓGICO. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 1, p. 14-30, 11.
GARCIA. J. M. Las formas del recuerdo. La memória narrativa. IN: Athenea Digital, num 6 – otoño, ISSN: 15788946, 2004.
KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
RIBEIRO, Tiago., & SKLIAR, CARLOS. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1484, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. “Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna”. IN: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141988000200007
SILVA, Daian Pilar Andrade de Freitas e RIBETTO, Anelice. Cartas e conversações - uma experiência de pesquisaescrita na diferença. IN: GUEDES, Adrianne Ogêda e RIBEIRO, Tiago (ORGs). Pesquisa, alteridade e experiência - metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu: 2019
SOUZA, V. V. S. Eu... Uma pesquisadora narrativa: aprendendo a pensar e escrever narrativamente. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 3, n. 9, p. 966-982, 20 dez. 2018.
SKLIAR, Carlos. elogio à conversa (em forma de convite à leitura). IN: RIBEIRO, Tiago, SOUZA, Rafael de e SAMPAIO, Carmen Sanches. Conversa como metodologia de pesquisa, por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
SUÁREZ, D.H. . Relatos de experiencia, redes pedagógicas y prácticas docentes: documentación narrativa de experiencias escolares en el nivel inicial, 2016.
IN:https://www.jstor.org/stable/j.ctvtxw30v.10?seq=1#metadata_info_tab_contents

Published

2022-12-23

How to Cite

DO AMARAL, D. M.; DORNELES, A. Cartas narrativas sobre cotidianos escolares: movimentos de palavras faladas e palavras escritas . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 22, p. 869–884, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p869-884. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15106. Acesso em: 4 jul. 2024.