Training dimensions for a collegiate management: (auto) biographic experiences of pedagogy course coordinators
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1102Keywords:
(auto)biographical accounts, Formational dimensions, Pedagogical coordination, Collegiate management.Abstract
This article aims to reflect on the praxis of Pedagogical Coordination developed in the Pedagogy course at a public university. The memories are organized in the political, pedagogical and technical dimensions of training reported by coordinators from the perspective of (auto)biographical narrative research as a theoretical-methodological investigation. The results presented contribute to understanding the importance of the training dimension of management, strengthening the history of the institution and revealing new management practices that influence the training of teachers. The conclusion we reached was that assuming the role of coordinator demands knowledge that, sometimes, the teacher has not yet built and this causes doubts and anxieties in the work that must be developed. Furthermore, the collaboration of peers is essential for carrying out a training process committed to the emancipation of subjects, building paths for initial and in-service training based on training principles that consider the concrete reality for carrying out the work. In this training experience, we built a dialogic, fair, dignified and solidary movement that was responsible for redefining paths, with a view to improving the decision-making process, amid the dialectic of contradictions and curricular and training issues that permeate management.
Downloads
References
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 02, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior [cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura] e para a formação continuada. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>. Acesso em: 15 mar. 2022.
COUTO, Edvaldo. Entre rotas, nexos e redes colaborativas: notas de um memorial acadêmico. Aracaju, SE. Editora Universitária Tiradentes. 2017.
CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2018.
CRUZ, Giseli Barreto da; PAIVA, Marilza Maia de; LONTRA, Viviane. A narrativa (auto)biográfica como dispositivo de pesquisa-formação na indução profissional docente. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 6, n. 19, p. 956-972, set./dez. 2021. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12666/9262>. Acesso em: 3 mar. 2022.
D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena; GUERRA; Denise. Diário online e pesquisa-formação com docentes universitários. In: D’ÁVILA, Cristina; MADEIRA, Ana Verena (Orgs.). Ateliê didático: uma abordagem criativa na formação continuada de docentes universitários. Salvador, EDUFBA, 2018. p. 149-171.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 117-131, jan. / jun. 2008. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/276239283_Coordenacao_Pedagogica_Uma_Praxis_em_Busca_de_Sua_Identidade>. Acesso em: 1 mar. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
LÜCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Rio de Janeiro: Vozes, 2006.
MACEDO, Roberto Sidnei. Escolas como espaçostempos de políticas singulares de currículo e formação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 18, n. 59, p. 1312-1327, out/dez. 2018. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/23533>. Acesso em: 1 mar. 2022.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 277-293, maio/ago. 2009. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9355/5545>. Acesso em: 2 mar. 2022.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Desafios ao coordenador pedagógico no trabalho coletivo da escola: intervenção ou prevenção? In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. (Orgs.). O Coordenador pedagógico e os desafios da educação. 2.ed. São Paulo: Loyola, 2010. p. 25-36.
RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. 9. reimp. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2020.
SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. Salvador: EDUFBA, 2007.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Perspectivas para reflexão em torno do Projeto Político-Pedagógico. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro et. al. Escola: espaço do Projeto Político-Pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 1998, p. 9-32.