Sobre o inferno, a prisão e a sala de aula: narrativas, testemunhos e outras histórias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p52-68

Keywords:

Prisão, Escola, Narrativas, Professores, Egressos

Abstract

Thinking about prison is also thinking about the meaning of school. Therefore, this article reflects on educational experiences in prison. I am interested here, a priori, in understanding the pedagogical practice of teachers working in prisons in the Federal District. With this, I intend to understand how the teaching identity is constituted and how the prison impacts it. Subsequently, I seek to analyze the impact of the (non) provision of education on the lives of ex-inmates, especially in the post-incarceration period. The narratives of teachers and graduates of the Federal District prison system were analyzed as part of a post-doctoral research. Qualitative research was chosen, considering the subjective aspects of the educational field. The analysis of the narratives considered the place of speech of these actors, observing the possible intersections between the narrated stories. Epistemologically, prison is presented based on testimonial literature and autobiographical narratives; the research scenario and its characters, considering the wounds of incarceration and its criminal selectivity. We dialogue with the concept of experience and narrative research as a methodological resource. It was concluded that education breaks down processes of depersonalization and social erasure, although the teacher's job is lonely. In the end, its pedagogical action is emancipatory when accessed in prison.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Luzineide Pereira da Costa Ribeiro, Universidade de Brasília

Pós-doutoranda do Programa de Pós-graduação em Direito, da Universidade de Brasília (UnB); Doutora em Teoria Literária e Literaturas (UnB). Participante do Grupo Candango de Criminologia (GCCRIM/UnB).

References

ALIGHIERI, Dante. A Divina Comédia: Inferno. 15ª ed. São Paulo: Editora 34, 2008.

ANDRADE, Vera Regina Pereira de. A ilusão de segurança jurídica: do controle da violência à violência do controle penal. 2ª edição. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2003.

BENTO, Conceição Aparecida. A prisão e a escrita: desagregação e agregação em Memórias do cárcere. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 10, n. 12, p. 217-238, 2017. Disponível em: https://revista.abralic.org.br/index.php/revista/article/view/187/190. Acesso em: 15 fev. 2022.

CALIXTO, Clarice Costa. Mídia e castigo: a cobertura do Jornal Nacional sobre a prisão. 2019. 301 f. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

CHIES, Luiz Antônio Bogo. A questão penitenciária. Tempo Social, v. 25, n. 1, p. 15-36, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/8xfHtHmshtcCyfjWc9RzbNj/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.

CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiência e investigacion narrativa. In: LARROSA, Jorge. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995. p. 11-60.

DAVIS, Angela. Estarão as prisões obsoletas? Tradução Marina Vargas. Editora Bertrand, Brasil, 2018.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Recordações da casa dos mortos. São Paulo: Martin Claret, 2008.

FOUCAULT, Michael. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 23. ed. Rio de Janeiro: Ed.Vozes, 1997.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, Prisões e Conventos. São Paulo, Editora Perspectiva, 1990.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade. Tradução: Mathias Lambert, v. 4, São Paulo: LTC, 1988.

LEMGRUBER, Julita. Prisões do Brasil. Um pacote de equívocos que gera e mantém o caos. IHU ON-LINE – Revista do Instituto Humanitas Unisinos, a. XV, nº 471, p. 31- 08, 2015. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6093-julita-lemgruber. Acesso em: 15 fev. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários para a prática educativa. São Paulo: Terra e Paz, 2011.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. Editora Paz e Terra, 2015.

GOODSON, Ivor. Narrativas em educação: a vida e a voz dos professores. Porto: Porto Editora, 2013.

HOSSNE, Andrea Saad. Autores na prisão, presidiários autores: anotações preliminares à análise de Memórias de um sobrevivente. Literatura e sociedade, v. 10, n. 8, p. 126-139, 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i8p126-139

MANZINI, EJ. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. Seminário internacional sobre pesquisa e estudos qualitativos, 2; 2004. Bauru: USC, 2004. CD-ROM. 10p. Disponível em: http://wp.ufpel.edu.br/consagro/files/2012/03/. Acesso em: 10 fev. 2022.

MENDES, Luiz Alberto. Memórias de um sobrevivente. Companhia das Letras, 2001.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. 80 p.

MORAES, Ana Alcída de A. Histórias de leitura em narrativas de professoras: uma alternativa de formação. Manaus: Ed. da Universidade do Amazonas, 1999/2000.

RAMOS, Graciliano. Memórias do cárcere. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2008.

SALLA, Fernando. A retomada do encarceramento: as masmorras high tech e a atualidade do pensamento de Michel Foucault. Cadernos da FFC, v. 9, n. 1, p. 35-58, 2000. Disponível em: https://nev.prp.usp.br/wp-content/uploads/2015/01/down223.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia clínica, v. 20, p. 65-82, 2008.

SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Olhar, escutar e sentir: Modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: http://www.ppgmuseu.ffch.ufba.br/sites/ppgmuseu.ufba.br/files/elizeuclementino.pdf Acesso em: 15 fev. 2022.

RIBEIRO, Maria Luzineide P. da Costa. O mundo como prisão e a prisão no mundo: Graciliano Ramos e a formação do leitor em presídios do Distrito Federal. 2012. 160 f., il. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano (Org.). Educação Escolar entre as grades. São Carlos: EDUFSCAR, 2007.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 369-386, abr. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v27n1/v27n1a17.pdf. Acesso em: 5 jan. 2021.

PIMENTA, Victor Martins. Fundamentos para a política penal alternativa. ARACÊ – Direitos Humanos em Revista, A. 4, N. 5, p. 14-35, 2017. Disponível em: https://arace.emnuvens.com.br/arace/article/view/131/66. Acesso em: 12 jan. 2022.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no

ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A aventura de formar professores. Campinas: São Paulo, 2009.

Published

2022-05-14

How to Cite

RIBEIRO, M. L. P. da C. Sobre o inferno, a prisão e a sala de aula: narrativas, testemunhos e outras histórias. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 20, p. 52–68, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p52-68. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13831. Acesso em: 17 jul. 2024.