A escrita e o desvelamento da realidade vivida nos presídios brasileiros: uma leitura amorosa do livro Além das Grades, de Samuel Lourenço Filho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p18-37

Keywords:

Escrita autobiográfica, Privação de liberdade, Sobrevivência

Abstract

This article aims to understand how the State treats the person deprived of liberty, from the point of view of a writer, who lived the deprivation of liberty for nine years. A dive into his acidic, sensitive and revealing writing about the time he was in prison. There was a critical reading of Além das Grades, chronicles by Samuel Lourenço Filho; which has a strong autobiographical trait. Throughout the work it was impossible not to relate the units through which the writer passed with the conditions lived by enslaved Africans in Brazil. Two clippings were created for reflection: to identify how the State treats the convict and how the author dealt with his feelings, while serving his sentence, having writing as an instrument of survival in an extremely racist, unfair and perverse system. The interlocutors of this research were bell hooks, due to his transgressive bias; Angela Davis and the obsolescence of prisons; Conceição Evaristo, for her writing; Paulo Freire, for hoping; Slavery I and II, by Laurentino Gomes; Michel Foucault; among others. The Brazilian prison system is racist, cruel and inefficient, in what should be its main job: to preserve the physical and emotional integrity of these subjects and promote their social (re)integration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Socorro Calháu, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PROPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Coordenadora do projeto de pesquisa e extensão “Do Cárcere à Universidade” da UERJ. 

Angelica Raimundo Nogueira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Graduanda em Letras pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Membro do grupo de pesquisa Remição de Pena pela Leitura, da UFRRJ. 

References

ABRAHÃO.M.H.B. (Org.). Pesquisa (auto) biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

BARATTA, Alessandro. Criminologia Crítica e Crítica do Direito Penal – Introdução à sociologia do Direito Penal. Rio de Janeiro: Editora Revan – Instituto Carioca de Criminologia, 3ª edição. 2002.

BEZERRA, Aída. Divagações Sobre a Paixão de Ler e Escrever. In: Cadernos Bam. SAPÉ/ DPH/ FNDE/ SEF/ MEC. 1999.

BECKER, Haward Saul. Outsiders – Estudos da Sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008

BORGES, Juliana. Prisões: espelhos de nós. São Paulo: Todavia, 2020.

BRUM, Eliane. Exaustos-e-correndo-dopados. El país. Brasília, 04 de julho de 2016. Coluna. Disponível em:<https://brasil.elpais.com/brasil/2016/07/04/politica/1467642464_246482.html>. Acesso em: 26 de fevereiro de 2022.

CANDIDO, Antonio. Direitos Humanos e literatura. In: A.C.R. Fester (Org.) Direitos humanos e Literatura. Ed. Brasiliense, 1989.

DAVIS, Angela. Estarão as prisões obsoletas? Rio de Janeiro: Difel. 2003.

DELEUZE Gilles e PARNET Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta. 2002.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34. 2004

DUARTE, constância Lima e NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós – reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Itaú Cultural, 2020

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado.Rio de janeiro: Editora Graal, 1996.

________, Michel. Vigiar e Punir. Editora Vozes. Petropolis, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FURLAN, BRIGHENTE, Miriam e PERI, Mesquida. Michel Foucault: Corpos Dóceis e Disciplinados nas Instituições Escolares. Curitiba:Anais do X Congresso Nacional de Educação –EDUCERE.2011.

GOFFMAN, Irving. Estigma – notas sobre a manipulação de Identidade Deteriorada. Rio de Janeiro: Editora Guanabara S.A., 1988.

GOMES, Laurentino. Escravidão – Volume II. Rio de janeiro: Globo livros, 2021.

HAN, Byung-Chu. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2015.

Published

2022-05-14

How to Cite

CALHÁU, S. .; NOGUEIRA, A. R. A escrita e o desvelamento da realidade vivida nos presídios brasileiros: uma leitura amorosa do livro Além das Grades, de Samuel Lourenço Filho. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 20, p. 18–37, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p18-37. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13775. Acesso em: 21 nov. 2024.