Pesquisar na pandemia da covid-19: narrativas de estudantes de um mestrado profissional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p189-206

Keywords:

Professional Master’s, Narrative research, Experience

Abstract

It’s discussed how the scenerario imposed by the Covid-19 pandemic affected the students researches development in the Professional Master’s Degree Course
of the Post Graduation Program in Professional and Technological Education (ProfEPT), in Rio Grande do Norte, Brazil.
It investigates tha alternatives were created by the students to apply their educational products in the social isolation context.
Through a narrative research, students from two classes affected by the pandemic narrated, in writing, their experiences in the aplication of their educational products.
We conclude that, besides the difficulty, the master students succeeded in reorganizing, reworking and applying their educational products,
making these moments self-forming experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN/Natal). Grupo de Estudos “Trabalho, Educação e Sociedade” (G-Tres).

References

ABRAHÃO, Maria Helena Mena Barreto. As narrativas de si ressignificadas pelo emprego do método autobiográfico. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Mena Barreto (Orgs). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre, EDIPUCRS, 2006. p. 149-170.

ALVES, Carina Gomes Messias; DEL PINO, José Cláudio. A Atuação dos IFs Frente ao Sistema Nacional de Pós-Graduação - um comparativo entre 2008-2014. Holos, Natal, ano 31, v. 5, p. 379-400, maio-jul., 2015. https://doi.org/10.15628/holos.2015.3090

AMARAL, Mirian Maia do; ROSSINI, Tatiana Stofella Sodré; SANTOS, Ediméa Oliveira. A viralização da educação online: a aprendizagem para além da pandemia do novo coronavírus. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 334-355, jul./set. 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.6825

ANTUNES, Ricardo. Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. São Paulo, Boitempo, 2020.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo, Brasiliense, 1994. p. 197-221.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 157-164, maio/ago., 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8700. Acesso em: 22 fev. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 9 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2018.html. Acesso em: 9 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha. Brasília, DF, 2021. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2021.html Acesso em: 9 fev. 2022.

BRITO, Wanderley Azevedo de et alli. Autoavaliação ProfEPT: relatório técnico 2017-2020. Vitória, PROFEPT/NAPE, 2021. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma2021/AutoAvalia%C3%A7%C3%A3o/Documentos/Relat%C3%B3rio_T%C3%A9cnico17-20.pdf Acesso em: 22 fev. 2022.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Documento de Área – Área 46 – Ensino. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 08 fev. 2022.

CAVALCANTE, Eliane Santos et alli. Tutoria para capacitação de técnicos de enfermagem no enfrentamento da covid-19: relato de experiência. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, n. 20, p. 1-10, e11330, maio. 2021. https://doi.org/10.15628/rbept.2021.11330

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia, EDUFU, 2011.

COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #Fiqueemcasa: educação na pandemia da covid-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. Escolhendo entre cinco abordagens. São Paulo: Penso Editora LTDA, 2014.

CUNHA, Maria Isabel da. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, 1997. https://doi.org/10.1590/S0102-25551997000100010

CYRULNIK, B. Os patinhos feios. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200011

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias. (Org.) O método (auto)biográfíco e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2014. p. 29-56.

FERREIRA, Luciana Haddad; MARISSOL Prezotto; TERRA, Juliana. Confiar. Con.fiar. Confi(n)ar: a narrativa como estratégia formativa ante as recentes transformações sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 16, p. 1664-1681, Edição Especial, 2020. http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1664-1681

GALHARDI, Cláudia Pereira et alli. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 0, p. 4201-4210, 2020. https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28922020

HODGES, Charles et alli. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, Recife, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17 Acesso em: 22 fev. 2022.

INFANTE, Francisca. A resiliência como processo: uma revisão da literatura recente. In: MELILLO, Aldo; OJEDA, Elbio Néstor Suárez (Orgs.). Resiliência: descobrindo as próprias fortalezas. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 23-38.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESPÍRITO SANTO. O ProfEPT, Vitória, 2019. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/selecao. Acesso em: 9 fev. 2022.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, Marie Christine. O caminhar para si: uma perspectiva de formação de adultos e de professores. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 136-139, 2009. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/560/528 Acesso em: 22 fev. 2022.

JOSSO, Marie Christine. Da formação do sujeito... ao sujeito da formação. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias (Orgs). O método (auto) biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. p. 57-76.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.

MASCARO, A. L. Crise e pandemia. São Paulo: Boitempo, 2020.

MINTO, Lalo Watanabe. A pandemia na educação: o presente contra o futuro? RTPS – Revista Trabalho, Política e Sociedade, v. 6, n. 10, Nova Iguaçu, p. 139-154, 2021. https://doi.org/10.29404/rtps-v6i10.810

MORIN, Edgar. O Método 2: a vida da vida. Porto Alegre, Sulina. 2005.

MORIN, Edgar. O Método 1: A natureza da natureza. 2 ed. Porto Alegre, Sulina, 2008.

MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: as lições do coronavírus. 2. ed., Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2021.

MOREIRA, Marco Antonio. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 131-142, 2004. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/26 Acesso em: 22 fev. 2022.

MOREIRA, Marco Antonio; NARDI, Roberto. O mestrado profissional na área de ensino de ciências e matemática: alguns esclarecimentos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 3, set./dez., 2009. https://doi.org/10.3895/S1982-873X2009000300001

NACARATO, Adair Mendes; PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas autobiográficas produzidas por futuras professoras: representações sobre a matemática escolar. Revista de educação PUC-Campinas, Campinas, v. 18, n. 3, p. 287-299, set./dez., 2013. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n3a2365

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. 5. ed., Campinas: Papirus, 2005.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. A pesquisa narrativa: uma introdução. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 267-272, 2008. https://doi.org/10.1590/S1984-63982008000200001

PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697 Aceito em: 22 fev. 2022.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 369-386, abr. 2011. https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017

PEREIRA, Marcus Vinicius; RÔÇAS, Gisele. O ensino de pós-graduação nos Institutos Federais. In: ANJOS, Maylta Brandão dos; RÔÇAS, Gisele. (Orgs.). As políticas públicas e o papel social dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Natal: IFRN, 2017. p. 160-178.

POLETTI, Rosette; DOBBS, Bárbara. Resiliência: a arte de dar a volta por cima. Petrópolis: Vozes, 2007.

ROCHA, Lucas; LOPES, Léo. Pandemia de Covid-19 provoca aumento global em distúrbios de ansiedade e depressão. CNN Brasil, 9 out. 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/pandemia-de-covid-19-provoca-aumento-global-em-disturbios-de-ansiedade-e-depressao. Acesso em: 9 fev. 2022.

RÔÇAS, Giselle; MOREIRA, Maria Cristina do Amaral; PEREIRA, Marcus Vinicius. “Esquece tudo o que te disse”: os mestrados profissionais da área de ensino e o que esperar de um doutorado profissional. Revista ENCITEC, v. 8, n. 1, p. 59-74, 2018. Doi: https://doi.org/10.31512/encitec.v8i1.2624

RÔÇAS, Giselle; BOMFIM, Alexandre Maia do. Do embate à construção do conhecimento: a importância do debate científico. Ciênc. educ. (Bauru), v. 24, n. 1, p. 3-7, 2018.

Doi: https://doi.org/10.1590/1516-731320180010001

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SANTOS, Elzanir dos; LIMA, Ildesuite de Sousa; SOUSA, Nadia Jane. Da noite para o dia o ensino remoto: (re)invenções de professores durante a pandemia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 5, n. 16, p. 1632-1648, 2020. 10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1632-1648

SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. (Orgs). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet; FAPERJ, 2008. p. 89-98.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Mena Barreto (Orgs). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre, EDIPUCRS. p. 135-147.

SOUZA, Francisco das Chagas Silva. Narrativas de histórias de vida e resiliência: quando o sujeito é o autor da sua formação. In: DIÓGENES, Elione Maria Nogueira; ANDRADE, Francisco Ari. (Orgs). Temas de educação: olhares e caminhos. Curitiba: CRV, 2015. p. 149-160.

SILVA, Valdo Sousa; SOUZA, Francisco das Chagas Silva. O trabalho na pesca artesanal no distrito do Guriú (Camocim-CE). Vídeo. Educapes, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/600760?mode=simple Acesso em: 10 fev. 2022.

SOUSA, Juliana Carvalho de et alli. A relação entre a resiliência humana e a ansiedade em tempos de pandemia da covid-19. Holos, Natal, v. 37, v.3, e10905, 2021. https://doi.org/10.15628/holos.2020.10905

TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 2006.

Published

2022-05-14

How to Cite

SOUZA, F. das C. S. Pesquisar na pandemia da covid-19: narrativas de estudantes de um mestrado profissional. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 20, p. 189–206, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p189-206. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13711. Acesso em: 24 nov. 2024.