The conception and end of an innovative school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1125

Keywords:

Innovative schools, Educational innovation, Projeto Âncora

Abstract

The construction of this essay is based on the discourse of several school agents and on the use of institutional documents to narrate the origin, development and end of the Projeto Âncora School. I present the backstage, efforts and mishaps for the creation of a school with innovative educational practices that, after facing serious financial problems, came to an end in 2020. Finally, I reflect on the obstacles that a school institution may face in its attempts to innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Gomes de Oliveira Tavares, Universidade de São Paulo

Doutorando em Sociologia da Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Participa do grupo de pesquisa do Centro Universitário de Investigações em Inovação, Reforma e Mudança Educacional (Ceunir). Bolsista pesquisador da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Pesquisador-articulador do programa global Escolas 2030

References

CÂNDIDO, Antônio. A estrutura da escola. In: PEREIRA, Luiz; FORACCHI, Marialice Mercani (Org.). Educação e sociedade: leituras de sociologia da educação. São Paulo: Nacional, 1964. p. 107-128.

CARBONELL, Jaime. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora S.A, 1989.

GHANEM, Elie George Guimarães. A educação na mudança social: lugar central, lugar secundário e lugar nenhum. Educar em Revista, Curitiba, v. 28, n. 45, p. 213-229, jul./set. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/d8p9KPphXtVQMsvNbJMgvJh/abstract/?lang=pt Acesso em: 25 abr, 2019

GHANEM, Elie George Guimarães. Inovação em escolas públicas de nível básico: o caso Redes da Maré (Rio de Janeiro, RJ). Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 425-440, jun. 2013a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Kcj5ZJSL4hYjNyb4B9sQxpj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2019.

GHANEM, Elie George Guimarães. Inovação em educação ambiental na cidade e na floresta: o caso Oela. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 150, p. 1004-1025, dez. 2013b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYzFLZnDsbJZBQfmrVGp9qD/abstract/?lang=pt;. Acesso em: 26 abr. 2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IDH. 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 24 abr. 2019.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas. Censo escolar. 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/censo-escolar. Acesso em: 24 abr. 2019.

PROJETO ÂNCORA. Carta mensal junho. Cotia, 2003.

PROJETO ÂNCORA. Carta mensal abril. Cotia, 2013.

TAVARES, Fernando Gomes de Oliveira. Práticas educacionais inovadoras e costumeiras: fatores de diferenciação. 2020. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

THURLER, Monica Gather. Inovar no interior da escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Published

2023-07-31

How to Cite

TAVARES, F. G. de O. The conception and end of an innovative school. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1125, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1125. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13628. Acesso em: 19 may. 2024.