An young artist's biographical notes: process of socialization and individualization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1100

Keywords:

youth, biography, socialization, individualization

Abstract

This article presents reflections on the process of socialization and individualization, through Eduardo's biographical experiences. He is a young man who identifies himself as an enterprising plural artist and resident of a peripheral urban region. His experiences as a young man, social educator, entrepreneur and artist intertwine his biographical becoming. Family, school and professional experiences are analyzed from a transversal perspective, since the constitution of this young person as an individual is committed to a multiplicity of heterogeneous, fluid and tensioned socializing processes. This reflection is the result of a research with narrative interviews and monitoring of his online experience in social networks. The biographical specifics sought to apprehend the memory of the experience, the uniqueness of hypotheses, the facts and interpretations that the young man gave to his professionalization in art. The posts and narratives on the internet also fulfilled this purpose, since the various events of his artistic performance were digitally told, exhibited, photographed, that is, there are fragments of an online autobiography on the web. Eduardo's unique experience reveals an entrepreneurial youth individualization mode with strong reference to the symbolic and expressive dimensions of the arts in general and music in particular.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Batista dos Reis, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Ciências Sociais (Bacharelado/Licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2009). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais com estágio sanduíche na Universidade do Porto (2014). Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e compõe a coordenação do Programa de Pesquisa, Ensino e Extensão Observatório da Juventude da UFMG (http://observatoriodajuventude.ufmg.br). Atua nas áreas da Sociologia da Educação e Sociologia da Juventude, com ênfase nos temas: processos de socialização e individuação contemporâneos, relações juventude/escola, Ensino Médio, culturas juvenis, territórios urbanos, cibercultura.

References

ALMEIDA, Maria Isabel; EUGÊNIO, Fernanda. O espaço real e o acúmulo que significa: uma nova gramática para se pensar o uso jovem da internet no Brasil. In: NICOLACI-DA COSTA, A. (Org.) Cabeças digitais: o cotidiano na era da informação. Rio de Janeiro: Editora PUCRio; São Paulo: Loyola, 2006, p. 49-80.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985.

DAYRELL, Juarez. O rap e o funk na socialização da juventude. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, Dec. 2012. p. 523-535.

DUBET, François. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

LAHIRE, Bernard. Retratos sociológicos – disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LEÃO, Geraldo. Entre a autonomia e o controle: uma análise de um programa de transferência de renda para jovens pobres. 29 Reunião ANPed. GT Movimentos Sociais e Educação. n. 3. 15 a 18 de outubro de 2006. Disponível em:http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT03-1669--Int.pdf Acesso em: 25 jun 2021.

LEÃO, Geraldo; DAYRELL, Juarez; REIS, Juliana Batista dos. Juventude, projetos de vida e ensino médio. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 117, Dez. 2011. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/Jr9sGWbKhNRCFwFBMzLg34v/?lang=pt. Acesso em: 25 jun 2021.

LECCARDI, Carmen. Para um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Tempo soc., São Paulo, v. 17, n. 2, Nov. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/3p3mXn5TfgkkGSnWsXZ3zxr/?lang=pt. Acesso em: 25 jun 2021.

MARTUCCELLI, Danilo. Cambio de rumbo: La sociedad a escala del individuo. Santiago: LOM Ediciones, 2007.

PAIS, O mundo em quadrinhos: o agir da obliquidade. In: ALMEIDA, Maria Isabel; PAIS, José Machado. (Org.). Criatividade, juventude e novos horizontes profissionais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012. p. 143-185.

PAIS, José Machado. Buscas de si: expressividades e identidades juvenis. In: ALMEIDA, M; EUGENIO, F. (Org.). Culturas jovens: novos mapas do afeto. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

SARTI, Cynthia. A família como espelho: um estudo sobre a moral dos pobres. São Paulo: Cortez, 1996.

______. Família e jovens no horizonte das ações. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 11, ago. 1999.

SETTON, Graça. A socialização como fato social total: notas introdutórias sobre a teoria do habitus. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, ago. 2009, p. 296-307.

______. Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 107-116, jan./jun. 2002.

SINGLY, F. Sociologia da família contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

SPOSITO, Marília. Transversalidades no estudo sobre jovens no Brasil: educação, ação coletiva e cultura. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. especial, 2010, p. 93-104.

TELLES, Vera da Silva. Mutações do trabalho e experiência urbana. Tempo soc., São Paulo, v.18, n.1, Jun 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/SLjr9nhR7JqrSkxj8YJXtZy/?lang=pt . Acesso em: 25 jun 2021.

TOMMASI, Livia de. Tubarões e peixinhos: histórias de jovens protagonistas. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 2, junho. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/WLYgLsLSHKyNbJcVwqVmL5q/?lang=pt . Acesso em: 25 jun 2021.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O nativo relativo. Mana, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, Abr. 2002.

Published

2023-03-28

How to Cite

REIS, J. B. dos. An young artist’s biographical notes: process of socialization and individualization. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1100, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1100. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13499. Acesso em: 21 nov. 2024.