O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p1021-1034

Keywords:

Asilo de meninos desvalidos, Ensino Profissional, Trajetórias de vida

Abstract

The objective of this article is to analyze, in the context of the 19th century, the debates about the protection of the male child underprivileged, the pedagogical conception of professional primary education of the Asylum of Desvaled Boys (1875-1894) and the life trajectories of inmates of that nursing home/school institution. In this study, different document sources were used, among them, 713 individual folders of boarding students. The theoretical-methodological contribution comes from the studies on biographies developed by Pierre Bourdieu (2002) and from the field of History of Education. The examination of life trajectories showed that those historical subjects constructed social reality, inserted in a network of interdependence, to change or preserve it.

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Author Biography

Maria Zélia Maia de Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora adjunta 2 da Faculdade de Educação (Faced) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Membro do Grupo de Pesquisa GEPHES: Estudos e Pesquisa em História da Educação e Sociedade. 

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Published

2021-12-24

How to Cite

MAIA DE SOUZA, M. Z. O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 19, p. 1021–1034, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p1021-1034. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12293. Acesso em: 22 dec. 2024.