Um olhar cronotópico sobre as narrativas biográficas relacionadas às pessoas em situação de deficiência no cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p618-634

Keywords:

Cinema, Education, Inclusion, Biographical narratives

Abstract

Many cinematographic films that portray people with disabilities are biographical dramas that narrate the life or fragments of the lives of people with disabilities or syndrome. In this article, we propose to analyze these films fron the classification made by Bakhtin (2010; 2011) in relation to literary novels, considering the space-time movement, based on the concept of chronotope, that defines how the life of the character and herself are represented (Hall, 2016) in the narrative. In the analysis, we find films in which the power of the senses is lost in only one possible and predetermined meaning, of overcoming. But, there are also films that break with this perspective, by presenting multiple social voices that tension the social context; diverse representations of disabilities and syndromes; multiple experiences, including considering the body and sexuality; and even a chronotopic movement, in which its characters are transformed in their relationship with the world, transforming it and anticipating other ways of thinking and experiencing the situation of disability in a fully inclusive perspective, which is projected in the future. Keywords: cinema, education, inclusion; biographical narratives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria jaqueline de Grammont, Universidade Federal de São João del-Rei

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora associada do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ).        Membro do Grupo de Pesquisas sobre Condição e Formação Docente (Prodoc) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução: Júlia Romeo. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 10 maio 2021.

DUARTE, Rosália. O outro no cinema. Revista Teias, [S.l.], v. 10, n. 19, p. 6 pgs., jul. 2009. ISSN 1982-0305. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24058>. Acesso em: 10 maio 2021.

FRANÇA, Thiago Henrique. Modelo social da deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas sociais, São Paulo, v. 17, n. 31, p. 59-73, jul./dez.2013.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de janeiro: Ed. da PUC-Rio: Apicuri, 2016.

KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação.11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 121-128.

KRUPSKAYA, Nadejda. A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 2009.

NORDEN, Martin F. El cine del asilamiento: El discapacitado em la história del cine. Madri: Escuela Libre Editorial/Fundacion Once, 1998.

SILVA, Thomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

XAVIER, Ismail. Um Cinema que “Educa” é um Cinema que (nos) Faz Pensar. Entrevista com Ismail Xavier. Educação & Realidade, Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 33, n. 1, p. 13-20¸ jan./jun. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6683. Acesso em: 24 ago. 2021.

Filmografia

A Teoria de tudo. Direção: James Marsh. Produção: Working Title Films. Reino Unido, Universal Pictures, 2015. Globoplay (124m).

As Sessões. Direção: Ben Lewin. Produção: Such Much Films, Rhino Films. EUA, Fox Searchlight Pictures, 2012. 1 DVD (98m).

CORAGEM de viver. Direção: Sean McNamara. Produção: TriStar Pictures, FilmDistrict, Mandalay Vision, Brookwell McNamara Entertainment, Island Film Group, Enticing Entertainment, Affirm Films, Life's a Beach Entertainment. EUA, Sony Pictures Releasing, 2011.DVD (106m).

DE Porta em porta. Direção: Steven Schachter. Produção: Rede TNT. EUA, 2002. Disponível em: <https://gloria.tv/post/27L7yu8WJSqcBS6W8wCGkt1WB>. Acesso em 01 de set 2021. (91m).

MAR adentro. Direção: Alejandro Aménalar. Produção: Alejandro Amenábar, Fernando Bovaira. Espanha, coprodução francesa e italiana, 2004. (125m).

O Primeiro da Classe. Direção: Peter Werner. Produção: Andrew Gottlieb. EUA, 2008. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=F61X7PfO9iw&ab_channel=AnaPaola>. Acesso em: 1º set 2021. (95m).

O Scafandro e a Borboleta. Direção: Julian Schnabel. Produção: Kathleen Kennedy. França e EUA, 2007. 1 DVD (112m).

RAY. Direção: Taylor Hackford. Produção: Universal Pictures. EUA, 2004. 1 DVD. (178m).

TEMPLE Grandin. Direção: Mick Jackson. Produção: Scott Ferguson. EUA, 2010. 1 DVD. (120m).

UMA Mente brilhante. Direção: Ron Howard. Produção: Imagine Entertainment. EUA, 2001. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=clUcJlfwSg8&ab_channel=YouTubeMovies>. Acesso em: 1º set. 2021. (135m).

VERMELHO como o céu. Direção: Cristiano Bortoni. Produção: Cristiano Bortone, Daniele Mazzocca. Itália, 2006. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=yvd9R30hNqk&ab_channel=VanderleiMedeiros>. Acesso em: 1º de set 2021. (100m).

Published

2021-09-06

How to Cite

GRAMMONT, M. jaqueline de. Um olhar cronotópico sobre as narrativas biográficas relacionadas às pessoas em situação de deficiência no cinema. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 18, p. 618–634, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p618-634. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11887. Acesso em: 21 nov. 2024.