A produção documental de Antonio Olavo: lutas e memórias do povo negro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p490-508

Keywords:

Documentary; Antonio Olavo; Narratives

Abstract

The contribution of documentary film to the understanding of historical facts and contemporary causes has been confirmed in recent years with a significant production of films, on various themes. This article covers the work of Antonio Olavo, a filmmaker from the State of Bahia in Brazil, and director of five feature-length documentary films, a TV docuseries, and several short and medium-length films on social history and, in particular, content honoring the memory of the Black culture and history of Brazil. We seek to understand the professional trajectory of the filmmaker intertwined with his life story, the conceptions about cinematographic making, and the spheres of influences that are incorporated in his work. For this, we present his main films, highlighting the documentary series Travessias Negras (2017) which report on unique trajectories of students accepted in universities through affirmative action policies (know as "cotistas"), seeking references in narratives that are articulated in continuities and ruptures, showing meanings in face of the racial discrimination pattern that is present in the Brazilian society. We privilege the understanding of cinema and narrativity from authors such as Xavier (2003), Bernadet (2017), Benjamin (1994), Matos (2001), among others, and we used interviews with the filmmaker putting in perspective his perceptions about the historical resistance struggles, about discrimination, racism, affirmative policies, and Black cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciene Maria Silva, UNEB

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Grupo de Pesquisa Estudos sobre inclusão e Sociedade.

Daiane Rosário, Mostra Itinerante de Cinemas Negros - Mahomed Bamba

Bacharel em Artes pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

 

References

ALBUQUERQUE, Wlamira Ribeiro; FRAGA FILHO, Walter. Uma história do negro no Brasil. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais; Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BERNADET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BERNADET, Jean-Claude. Entrevista. Revista Continente. Ed. 199, s/p, julho de 2017. Disponível em: <https://revistacontinente.com.br/edicoes/199/rninguem-nunca-conseguiu-definir-o-documentarior>. Acesso em: 17 mar. 2021.

CARDEL, Lidia Maria Pires Soares. Canudos: a essência do sertão baiano. Revista Extraprensa, São Paulo, USP, v.8, n. 2, p. 36-45, 2015. https://doi.org/10.11606/extraprensa2015.85148

COSTA, Flávia Cesarino. O primeiro cinema: espetáculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2005.

DA-RIN, Silvio. Espelho partido: tradição e transformação do Documentário. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2004.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.

IANNI, Otávio. O ciclo da revolução burguesa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1984.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 90-113.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MACHADO, Arlindo. Apresentação. In: COSTA, Flávia Cesarino. O primeiro cinema: espetáculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2005. p. 11-16.

MATOS, Olgária. A narrativa: metáfora e liberdade. História Oral, São Paulo, v. 4, p. 9-24, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.51880/ho.v4i0.32. Acesso em: 12 fev. 2021.

NÓVOA, Jorge. Apologia da relação cinema-história. O Olho da História - Revista de História Contemporânea, v. 1, n. 1. Salvador, p. 109-122, 1995.

OLAVO, Antonio. Entrevista Biográfica: Vida e Obras de Antonio Olavo. [Entrevista concedida a] Luciene Silva e Daiane Rosário. Salvador, 21 jan. 2021.

OLAVO, Antonio. A produção do vídeo Paixão e Guerra no sertão de Canudos. O olho da história - Revista de História Contemporânea, Salvador, v. 2, p. 156-164, nov. 1996.

OLAVO, Antonio. Memórias fotográficas de Canudos. Salvador (BA): Portfolium, 1989.

QUEIROZ, Delcele Mascarenhas. O Estágio Atual das Políticas Afirmativas nas Universidades Brasileiras. Revista TOMO, n. 24, p. 275-295, 2014. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/tomo/article/view/3192. Acesso em: 8 fev. 2021.

SANTOS, Jocélio Teles. Ações afirmativas e educação superior no Brasil: um balanço crítico da produção. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 234, [número especial], p. 401-422, maio/ago. 2012. p. 401-422. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3570. Acesso em: 15 fev. 2021.

TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; PÁDUA, Karla Cunha. Virtualidades e alcances da entrevista narrativa. Anais... II Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, Uneb, 2006.

TOULET, Emmanuelle. O cinema, invenção do século. Rio de Janeiro: Ed. Objetiva, 1988.

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena. Melodrama, Hollyhood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

Referências Filmográficas

Paixão e Guerra no sertão de Canudos. Direção: Antonio Olavo. Produção: Portfolium, 1993. 78’.

Quilombos da Bahia. Direção: Antonio Olavo. Produção: Portfolium Laboratório de Imagens, 2004. 98’.

Abdias do Nascimento: memórias negras. Direção: Antonio Olavo. Produção: Portfolium Laboratório de Imagens, 2008. 95’.

A cor do trabalho. Direção: Antonio Olavo. Produção: Portfolium Laboratório de Imagens, 2014. 72’.

Revolta dos Búzios. Direção: Antonio Olavo. Produção: Portfolium Laboratório de Imagens, 2018. 74’.

Travessias negras. Direção: Antonio Olavo. Produção: Portfolium Laboratório de Imagens, 2017. 5x26’.

Published

2021-09-06

How to Cite

SILVA, L. M.; ROSÁRIO, D. . A produção documental de Antonio Olavo: lutas e memórias do povo negro. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 18, p. 490–508, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p490-508. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11856. Acesso em: 17 jul. 2024.