Narrativas de si, histórias de vida e memórias no processo de alfabetizar-se: relatos da experiência com jovens e adultos no município de Icapuí-Ce
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p222-235Keywords:
Narrativas de si, (Auto)biografia, EJAAbstract
This article aims to reflect on the narratives of the self as a pedagogical resource in the literacy and literacy of Youth and Adults. The memorialistic sources favor a collection of records entitled “Diário das Memórias” in which teachers talk about their teaching and learning experiences in the context of EJA. The research is bibliographic and empirical in nature because it addresses the experiences of education professionals at a school institution for Youth and Adults. Taking as a theoretical reference the perceptions of Josso and Belmira Bueno, this article seeks to understand the relationship between the subject's education and his (auto) biographical and historical reports by teachers. As a result, we consider that the writings themselves contribute to the formal Education of Youth and Adults in a context of criticism about the memory and perceptions of the present moment.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. Por uma história da vida privada. In Philippe. Ariès & R. Chartier (orgs.). História da vida privada, 3: da Renascença ao Século das Luzes. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1991.
BUENO, Belmira Oliveira et al. Histórias de Vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, USP, v. 32 (n. 2), pp. 385-410, agosto, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/D3dkY9Z7VMn8WxY64Nv5gpd/?lang=pt. Acesso em: 2 fev. 2022.
BRASIL. Resolução CEB N.º 2, de 7 de abril de 1998 – Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Básico. Brasília, 1998.
DUBET, François. Sociologia da experiência. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
FERREIRA, A. B. H. Aurélio século XXI: o dicionário da Língua Portuguesa. 3. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
FERREIRO, Emilia. Com todas as letras. 12. ed. São Paulo: cortez, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: Leitura do mundo, leitura da palavra. Tradução de: OLIVEIRA, Lólio Lourenço de. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GARRIDO, Isaac. Motivacion, emocion y accion educativa. In: MAYOR, L. e TORTOSA, F. (Eds.). Âmbitos de aplicacion de la psicologia motivacional. Bilbao: Desclee de Brower, 1990. p. 284-343.
JOSSO, Marie Christine. Da Formação do sujeito ao sujeito da formação. In: Nóvoa, António; Finger Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988. p. 35-50.
JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.
KOFES, Suely. Experiências sociais, interpretações individuais: Histórias de vida, suas possibilidades e limites. Cadernos Pagu, Campinas, São Paulo, v. 3, p. 117-141, 1994, Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1725
Acesso em: 2 jan. 2021.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura? São Paulo: Ed. Brasiliense, 2004.
MURRAY, Edward J. Motivação e Emoção. Rio de Janeiro, Zahar Editores, 1986.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Mediação Biográfica: figuras antropológicas do narrador e do formador. In: PASSEGGI, Maria da Conceição. (Org.). Memórias, memoriais: Pesquisa e Formação docentes Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus. 2008. p. 43-58.
PINEAU, Gaston. Experiências de aprendizagem e histórias de vida. In: Philippe Carré; Pierre Gaspar. Tratado das ciências e das técnicas de formação. Trad. Pedro Seixas. Lisboa: Instituto Piaget. (Coleção Horizontes Pedagógicos). 1999. p. 327-348.
REIS, Renato Hilario dos.; CUNHA, Celio da; SOUSA, Jose Vieira de; SILVA, Maria Abádia da. A Constituição do ser humano: amor-poder-saber na educação / alfabetização de jovens e adultos. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
RÊSES, Erlando da Silva; SANTOS, Mário Bispo. História do ensino de Sociologia no Ensino Médio no Brasil. In: Moraes, Amaury C. et al. Curso de especialização em ensino de Sociologia: nível médio: módulo 1. Cuiabá, MT: Central de Texto, 2013. p. 03-27.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: Estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, Salvador, BA: UNEB, 2006.
THOMPSON, Edward P. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
TRINDADE, Solano. Poema Autobiográfico. In: Poemas Duma Vida Simples, 1944. Disponível em: http://www.avozdapoesia.com.br/obras_ler.php?obra_id=8464. Acesso em: 10 jan. 2021.
ZABALZA, Miguel. O ensino universitário: seus cenários e seus protagonistas. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.