Narrativas de si, histórias de vida e memórias no processo de alfabetizar-se: relatos da experiência com jovens e adultos no município de Icapuí-Ce

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p222-235

Keywords:

Narrativas de si, (Auto)biografia, EJA

Abstract

This article aims to reflect on the narratives of the self as a pedagogical resource in the literacy and literacy of Youth and Adults. The memorialistic sources favor a collection of records entitled “Diário das Memórias” in which teachers talk about their teaching and learning experiences in the context of EJA. The research is bibliographic and empirical in nature because it addresses the experiences of education professionals at a school institution for Youth and Adults. Taking as a theoretical reference the perceptions of Josso and Belmira Bueno, this article seeks to understand the relationship between the subject's education and his (auto) biographical and historical reports by teachers. As a result, we consider that the writings themselves contribute to the formal Education of Youth and Adults in a context of criticism about the memory and perceptions of the present moment.

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Author Biographies

Paulo Augusto Tamanini, Universidade Federal Rural do SemiáridoProfessor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino

Pós-Doutor em História (CAPES/UFPR). Doutor em História (CAPES/UFSC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UFERSA/UERN/IIFRN). Coordenador do Grupo de Pesquisa Imagem e Ensino (CNPq/UFERSA). 

Enock Douglas Roberto da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professor do Departamento de Artes e do Programa de Pós-Graduação em Ensino

Mestre em Ensino pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa). Licenciado em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa Imagens e ensino: percepções, métodos e fontes, da Ufersa, certificado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). 

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Published

2022-05-14

How to Cite

TAMANINI, P. A.; SILVA, E. D. R. da. Narrativas de si, histórias de vida e memórias no processo de alfabetizar-se: relatos da experiência com jovens e adultos no município de Icapuí-Ce . Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 20, p. 222–235, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p222-235. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10935. Acesso em: 17 jul. 2024.